Ahad, 30 Ogos 2009

SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN YANG KE-52

MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA!

Alhamdulillah, marilah kita sama-sama merafa`kan kesyukuran kita ke hadrat Allah SWT kerana dengan limpah kurnia serta inayah-Nya dapat kita sama-sama mengecapi nikmat kemerdekaan selama 52 tahun. Tarikh 31 Ogos 2009 ini merupakan tarikh di mana negara kita akan meraikan sambutan ulangtahun hari kemerdekaan yang ke-52. Setelah 52 tahun, negara kita telah melalui banyak saat-saat yang menguji ketahanan dan kekuatan, dan setiap kali itu jugalah negara kita bangkit dan terus bangun berdiri sehingga menjadi satu nama yang G3 (Gah, Gempaq, Giler) di mata dunia.

Sepanjang perjalanan tersebut, terlalu ramai tokoh-tokoh yang datang dan pergi. Ada wira yang didendang, ada juga yang tidak didendang. Namun, mereka masih setia dan teguh mempertahankan negara yang tercinta.

Kita generasi baru sepatutnya mencontohi tokoh-tokoh ini. Mereka bukan sahaja ikhlas berjuang untuk negara tetapi sanggup berkorban apa sahaja untuk memastikan kemerdekaan yang telah dicapai dahulu tidak hilang begitu sahaja.

Tetapi apa yang berlaku merupakan sebaliknya. Dewasa ini, kita berusaha untuk memecahbelahkan diri sendiri. Kita tidak dapat menghayati semangat juang nenek moyang kita. Kita tidak lagi memikirkan untuk kesejahteraan semua. Kita lebih mementingkan diri sendiri. Apakah contoh yang telah kita berikan kepada generasi akan datang?

Atas sebab itulah, 1Malaysia patut dijadikan asas untuk membangunkan semula nilai-nilai yang telah diamalkan oleh generasi terdahulu. Ini bukan masanya untuk berburuk sangka, bertelagah dan mencaci sesama kita. Ini adalah masa untuk mengukuhkan semula ikatan yang kian longgar, yang mana jika dibiarkan, masa depan lebih 27 juta manusia yang berlindung di negara ini, Malaysia akan menjadi kelam.

Fikirkanlah! Sambutan kemerdekaan yang jatuh ketika bulan penuh rahmat, Ramadhan, pastinya mempunyai hikmah dan maksud yang cukup dalam. Jangan terlalu alpa dan leka dengan nikmat duniawi kerana ia tidak kekal. Cintailah akhirat kerana akhirat merupakan tempat yang kekal dan abadi.

SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN KE-52.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SILA TINGGALKAN ULASAN ANDA