Khamis, 24 Oktober 2013

#117 - EPAL HARAM DIMAKAN?


Epal haram dimakan? Hang ni biaq betoi? Ops, rilek brader, brader rilek. Sebelum anda terkejut beruk, termuntah, ter apa segala, moh kita baca dulu kisah di bawah ini ye!

Seorang lelaki thiqah (yang boleh dipercayai) menceritakan. Suatu hari aku menunaikan solat Tahiyyat al-Masjid di sebuah masjid di Hayy al-Ulya. Aku terganggu dengan bau rokok dan selepas aku memberi salam, aku terpandang seorang lelaki Mesir yang kelihatan mulutnya hitam akibat kuat merokok. Aku berkata dalam hati, nanti selepas selesai solat aku akan berjumpa lelaki ini dan menasihatinya. Tiba-tiba seorang budak lelaki lebih kurang umur 9 tahun masuk ke masjid dan mendekati lelaki itu lalu berkata:

Budak: Assalamualaikum. Pakcik dari Mesir?

Lelaki: Waalaikumussalam, ya saya dari Mesir.

Budak: Pakcik kenal Syeikh Hamid Keshk?

Lelaki: Kenal.

Budak: Pakcik kenal Syeikh Jadd al-Haq?

Lelaki: Kenal.

Budak: Pakcik kenal Syeikh Muhammad Ghazali?

Lelaki: Kenal.

Budak: Pakcik pernah dengar ceramah dah fatwa mereka?

Lelaki: Ya.

Budak: Bagus. Semua ulama tu mengatakan merokok adalah haram. Jadi 
kenapa pakcik merokok?

Lelaki: (Dengan nada mula marah) Ahhh merokok tak haram laaa.

Budak: Haram la pakcik. Allah dah berfirman yang bermaksud: "Dan Kami haramkan al-Khaba'is (perkara-perkara keji/kotor) ke atas kamu." (Surah al-A'raf: 157). Adakah pakcik akan baca Bismillah semasa mula merokok dan sebut Alhamdulillah bila selesai?

Lelaki: (Dengan nada bongkak) Pakcik nak ayat Quran yang sebut, "Dan Kami haramkan rokok ke atas kamu."

Budak: Rokok haram la pakcik. Sama macam haram makan epal!

Lelaki: (Bertambah marah) Senang-senang ja ka cakap ini halal ini haram.

Budak: Baik. Kalau gitu cuba pakcik bawa ayat Quran, "Dan Kami halalkan makan epal!"

Lelaki itu tersentak seketika dan tidak lagi mampu membalas kata-kata budak tersebut lalu lelaki itu menangis. Ketika solat didirikan, lelaki itu masih menangis. Usai solat, lelaki itu berpaling kepada budak tersebut dan berkata, "Demi Allah, anakku. Aku takkan hisap rokok lagi dalam hidupku!"

Wallahu a'lam. Semoga sama-sama kita dapat mengambil ibrah daripada kisah yang telah disebut sebentar tadi, Insya-Allah~

Selasa, 22 Oktober 2013

#116 - THE DEEN OF ISLAM HAS BEEN PERFECTED


1424 Years

A Jew said to Umar radhiyallahu anhu: O Amirul Mukminin, there is ONE VERSE which you read in Al-Qur'an, if that verse is revealed to us the Jew, then we will make that day as our Eid (big day).

Umar radhiyallahu anhu said: Which verse?

That Jew said:

اليوم أكملت لكم دينكم وأتممت عليكم نعمتي ورضيت لكم الإسلام دينا
In this day, I have perfected your DEEN, and I have perfected MY BLESSINGS and I have pleased ISLAM as your DEEN (religion). [Al-Maidah: 3]

Umar radhiyallahu anhu said: We know the day and the place where this verse revealed to the Prophet shallallahu alaihi wa sallam. The verse was sent down when the Prophet was in ARAFAH in the day of Jumu’ah. [Muttafaqun Alaih]

Hold tide to the DEEN of ISLAM that has been pleased and perfected by Allah taala since 1424 years ago.

The deen of Islam has been perfected.
The deen of Islam has been perfected.
The deen of Islam has been perfected.

Remember that an affair or issue that is not from ISLAM 1424 years ago, then it will not be from Islam today.

O Allah, the God that turns the hearts, make our heart steadfast in your deen and obedience to YOU.

P/S: Please pray for my success in Malaysian University English Test (MUET), okay? Thanks! ^_^

Isnin, 14 Oktober 2013

#115 - PERUTUSAN 'IDUL ADHA 1434H MURSYIDUL AM PAS


PERUTUSAN IDUL ADHA 1434H
YANG BERHORMAT TUAN GURU DATO BENTARA SETIA AL-MURSYIDUL AM PAS

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Allahuakbar, Allahuakbar , Allahuakbar.

Allahuakbar, Allahuakbar , Allahuakbar.

Allahuakbar, Allahuakbar , Allahuakbar.

Segala puji bagi Allah SWT yang telah memberikan kita kesempatan untuk kita terus bernafas di bumi ini dan dapat menyambut kehadiran satu lagi Hari Raya di dalam Islam iaitu Idul adha untuk tahun 1434H. Sesungguhnya kesempatan yang diberikan oleh Allah SWT ini merupakan kesempatan yang wajib untuk kita syukuri dan diiringi dengan amal soleh tanda ketundukan kita sebagai hamba kepadaNya.

Iduladha sinonim dengan ibadah korban. Korban merupakan istilah bahasa arab Qurbaan yang bermaksud dekat. Ia bermaksud mendekatkan diri kepada Allah SWT. Setiap ibadat korban hakikatnya bertujuan untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT. Jika tidak berlaku demikian, ia bukan ibadat korban sekalipun dinamakan dengan korban.

Nabi Ibrahim alaihissalam memulakan sunnah korban ini apabila bermimpi menyembelih anaknya sendiri. Bagi orang awam, mimpi demikian barangkali akan diabaikan begitu sahaja dan akan mudah dianggap sebagai mainan tidur. Bahkan yang jelas merupakan perintah Allah SWT pun diperlekehkan apatah lagi jika hanya mimpi yang belum tentu kesahihannya.

Tetapi tidak bagi Nabi Ibrahim alaihissalam yang merupakan seorang nabi. Baginda tahu mimpi tersebut merupakan perintah daripada Allah SWT lantas dilaksanakan secepat mungkin sekalipun ia amat berat bagi seorang bapa untuk menyembelih anaknya. Ini pengorbanan yang besar yang dilakukan oleh baginda yang membuktikan dekatnya baginda dengan Allah SWT. Dengan rahmat Allah SWT, anaknya yang sepatutnya disembelih ditukarganti dengan seekor binatang sebagaimana yang disebut kisahnya di dalam al-Quran.

Falsafah inilah yang wajib dihayati oleh umat Islam pada hari ini. Ibadah korban yang disyariatkan sewaktu seluruh Jemaah haji berkumpul di Padang Arafah membuktikan kebersamaan kita dengan para hujjaj di Tanah Suci. Di Padang Arafah, Jemaah haji dari seluruh dunia yang jutaan bilangannya berwukuf sebagai menunaikan syarat sah ibadah haji. Wukuf tidak perlu sebarang bacaan dan perbuatan khusus. Ia hanya sekadar duduk. Tetapi duduk itu mempunyai nilai yang sangat besar. Dari seluruh dunia dengan perbelanjaan yang begitu besar, jemaah haji bersesak di Padang Arafah hanya untuk duduk menunjukkan pengorbanan yang sangat tinggi bagi mendekatkan diri kepada Allah SWT. Tiada ideologi atau agama selain Islam yang mengiktiraf duduk sebagai satu ibadah melainkan Islam yang mengira duduk di Arafah sebagai satu ibadah. Ini menandakan keluasan rahmat daripada Allah SWT.

Di luar Tanah Suci, umat Islam yang tidak berwukuf disyariatkan menyembelih korban. Bagaimanapun, perlulah diingat bahawa korban ini bukanlah hanya sekadar menumpahkan darah dan membahagikan daging, lebih tinggi dari itu ia merupakan lambang taqwa kita kepada Allah SWT. Tanpa disertai dengan niat yang ikhlas, ia tidak akan bernilai di sisi Allah SWT.

Justeru, orang yang berkorban tidak boleh sama sekali di dalam masa yang sama menjadi pelaku maksiat. Orang yang berkorban tidak boleh melakukan rasuah, orang yang berkorban tidak boleh mengkhianati amanah, menindas, melakukan kezaliman dan sebagainya. Jika ada orang yang berkorban tetapi di dalam masa yang sama bersekongkol dengan kezaliman menentang perjuangan Islam, wajib ke atas dirinya melakukan audit semula ke atas ibadah korban yang dilakukan.

Audit yang dilakukan oleh kita sendiri ke atas amalan diri sendiri amatlah berguna sebelum tiba masanya kita tidak boleh lagi melakukan sebarang amalan. Ini kerana, malaikat juga turut melakukan audit ke atas amalan kita. Malaikat tidak berbohong dan tidak boleh dirasuah. Jangan menunggu laporan audit kita dibentangkan di akhirat barulah kita merayu-rayu untuk merangkak balik semula ke dunia, Nauzubillah.

Justeru, marilah kita sama-sama menjadikan Iduladha yang disambut pada tahun ini sebagai satu titik tolak untuk kita terus maju ke depan meningkatkan mutu pengorbanan kita agar kita termasuk di kalangan hamba-hamba Allah SWT yang dirahmati, Insya-Allah.

Sekian, wassalam.

HAJI NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT,
Al-Mursyidul Am,
Parti Islam Se-Malaysia (PAS)
6 Zulhijjah 1434H

Dipetik daripada sumber

Sabtu, 7 September 2013

#114 - MESIR BERDARAH


Assalamu 'alaykum dan salam sejahtera.

Isu global yang sedang hangat diperkatakan kini ialah pergolakan di Mesir. Sejauh manakah kesedaran dan kefahaman kita tentang isu ini? Adakah kita menerima maklumat yang benar dari sumber yang betul?

In Syaa Allah saya akan berkongsikan beberapa juzuk utama dan fakta penting yang berkaitan dengan krisis yang sedang berlaku di Mesir sekarang ini untuk tatapan dan pengetahuan kalian.

Krisis yang sedang berlaku ini tidak wajar dipandang enteng oleh kita. Mesir ialah bumi barakah yang perlu dipertahankan. Mesir merupakan pintu masuk kepada pembebasan Baitul Muqaddis. Tidak mustahil hal ini juga ialah titik awal kepada kemenangan Islam yang sudah terlalu hampir itu!

Harapannya, selepas membaca artikel ini, dapatlah kalian mengetahui sedikit sebanyak gambaran yang lebih jelas tentang apa sebenarnya yang sedang berlaku. Selepas itu, diharapkan kalian dapat berkongsikan fakta-fakta yang tepat dan benar kepada rakan-rakan, saudara-mara, jiran-jiran, dan semua di sekeliling kalian. Hal ini yang demikian kerana masih banyak yang tidak tahu situasi sebenar yang berlaku di Mesir dan mengharapkan laporan-laporan berat sebelah media tempatan dan antarabangsa.

Demonstrasi aman pro-Mursi

Fakta #1

Pergolakan yang sedang berlaku di Mesir pada hari ini ialah kesan langsung daripada rampasan kuasa oleh pihak tentera yang diketuai oleh Jeneral Abdul Fattah as-Sisi ke atas Presiden Muhammad Mursi yang digulingkan pada 3 Julai 2013 yang lalu. Sebagai tindak balas, para penyokong Presiden Mursi mengadakan protes dan tunjuk perasaan secara aman di seluruh Mesir, namun fokusnya adalah di Kaherah (Cairo), Mesir.

Penggulingan Presiden Mursi dilihat oleh banyak pihak sebagai haram dan tidak sah, sementelah beliau telah memenangi pilihan raya Mesir secara adil dan saksama apabila memperoleh 52% daripada undi rakyat Mesir. Ironinya, sebahagian mereka yang mengadakan demonstrasi untuk menjatuhkan Presiden Mursi ialah mereka yang mendakwa diri mereka sebagai pejuang demokrasi.


Fakta #2

Dalam pilihan raya parlimen Mesir yang buat julung-julung kalinya diadakan secara teus dan adil, parti al-Hurriyyah wal 'Adalah (Freedom dan Justice Party) yang merupakan sayap politik kepada Ikhwan al-Muslimin, telah menang besar apabila memperoleh 37.5% daripada jumlah undi, diikuti oleh Parti Salafi an-Nur (27.8%) dan Parti al-Wafd (9.2%). FJP dan an-Nur merupakan parti yang berasaskan ideologi Islami; maka secara tidak langsung parlimen Mesir telah didominasi oleh mereka yang mahu memperjuangkan Islam. Hal ini jelas memberikan ancaman kepada golongan liberal sekular di Mesir.

Fakta #3

Antara yang mendalangi demonstrasi dan tunjuk perasaan yang akhirnya membawa kepada kejatuhan Presiden Mursi termasuklah Muhammad el-Baradei, Amr Moussa, Hamdeen Sabahi, dan Hisham Bastawisy. Hampir kesemuanya merupakan calon yang kalah dalam pilihan raya Presiden Mesir.

El-Baradei
As-Sisi, el-Baradei, dan konco-konconya bersekongkol dengan kerajaan Zionis Israel dan Amerika Syarikat dalam merencana kekacauan dan huru-hara di Mesir, sehingga akhirnya membawa kepada penggulingan Presiden Mursi.

El-Baradei telah dilantik sebagai Naib Presiden yang baharu bagi kerajaan sementara Mesir; itu pun setelah dibantah oleh banyak pihak kerana tidak bersetuju denagn cadangan untuk melantiknya sebagai Perdana Menteri yang baharu.

Terbaru, el-Baradei telah pun meletakkan jawatannya sebagai Naib Presiden kerana tidak bersetuju dengan tindakan tentera Mesir membunuh para penunjuk perasaan di Medan Raba'ah dan kawasan sekitarnya.

Fakta #4

Jeneral as-Sisi
Siapakah dia as-Sisi? Dia telah dilantik sendiri oleh Presiden Mursi untuk menggantikan Muhammad Hussein Tantawi sebagai Ketua Turus Angkatan Tentera Mesir yang baharu. Siapa sangka, dialah yang menjadi dalang utama dalam menjatuhkan tuannya sendiri. Selepas melantik Adly Mansour sebagai Presiden bagi kerajaan sementara, as-Sisi melantik dirinya sendiri sebagai Menteri Pertahanan yang baharu selain jawatan Timbalan Perdana Menteri.

Fakta #5

Pembunuhan beramai-ramai yang berlaku ke atas para penunjuk perasaan bermula pada 14 Ogos 2013 apabila pihak tentera nekad untuk mengosongkan Medan Raba'ah, Medan an-Nahda, dan Medan Mustafa Mahmud di Giza daripada para penyokong legitimasi Presiden Mursi. Sebelum ini pun sudah berlaku perisitiwa Subuh berdarah, apabila sebahagian penyokong Mursi ditembak oleh pembidik tepat ketika mereka sedang bersolat Subuh pada pagi 8 Julai 2013.

Namun begitu, pembunuhan beramai-ramai yang berlaku pada 14 Ogos lebih melampau dan zalim lagi. Bukan setakat rakyat dibunuh, masjid dibakar, mayat para syuhada' dibakar, malah ada yang dilanggar oleh jentolak hidup-hidup! Jumlah kematian yang dicatatkan berbeza-beza mengikut sumber; tetapi angka kematian tertinggi yang dilaporkan adalah lebih daripada 2 200 nyawa! Hal ini jelas merupakan kezaliman melampau, apatah lagi dilakukan oleh rakyat Mesir sendiri terhadap saudara-saudara mereka. Malah, ada yang menyifatkan tindakan pihak tentera yang didalangi oleh Amerika dan Israel ini, lebih dahsyat dan keji daripada pembunuhan Bashar al-Assad terhadap rakyatnya dan kekejaman kerajaan Zionis Israel terhadap rakyat Palestin. Tindakan mereka ini jelas melanggar semua nilai kemanusiaan yang ada.

Fakta #6

Presiden Mursi
Perlu juga disebutkan di sini, apakah sebabnya Presiden Mursi digulingkan atau apakah alasan yang digunakan oleh golongan Tamarrud dan pihak tentera untuk menjatuhkan Presiden Mursi yang hafaz al-Quran serta selalu solat berjama'ah dan menjadi imam di masjid ini?

Mereka mendakwa Presiden Mursi telah gagal dalam mengotakan janji-janjinya pada awal pelantikannya sebagai Presiden Mesir, gagal memulihkan keadaan ekonomi Mesir yang runcing, di samping beberapa faktor politik, ekonomi, dan sosial yang lain, termasuklah peluang pekerjaan dan sebagainya. Itu ialah alasan yang mereka gunakan.

Hakikatnya, tidak munasabah untuk Presiden Mursi memulihkan sepenuhnya keadaan Mesir yang telah hampir binasa dan rosak dari pelbagai aspek pascapemerintahan rejim Hosni Mubarak yang telah memerintah selama 30 tahun itu dalam masa setahun. Mursi memerlukan keajaiban untuk menjadikan Mesir sebuah negara yang aman dan makmur dalam sekelip mata.

Namun begitu, perubahan besar yang telah dilaksanakan oleh Presiden Mesir yang berjiwa rakyat selama setahun pemerintahannya ialah:
  • Meningkatkan produktiviti gandum daripada 20% kepada 60%.
  • Membangunkan kilang-kilang industri seperti elektronik, senjata, dan kereta yang memberikan peluang pekerjaan dan mengurangkan kebergantungan rakyat Mesir kepada barangan import.
  • Memberikan kebebasan kepada media.
  • Tidak mahu tinggal di istana Presiden dan menolak untuk dilindungi oleh para pengawal peribadi.
  • Membuka 593 000 peluang pekerjaan baru.
  • Menyediakan 100 juta paun untuk 500 000 orang ibu tunggal.
  • Menyediakan subsidi persekolahan bagi 1 juta anak miskin.
  • Mengawal, memberikan subsidi, dan menguruskan pengedaran roti dengan lebih cekap.
  • Membina 45 338 buah rumah mampu milik.
  • Menyokong perjuangan Palestin, Syria, dan Myanmar, antaranya dengan membuka sempadan Rafah untuk kemudahan rakyat Palestin.
Faktor sebenar mengapa Presiden Mursi digulingkan adalah kerana beliau membawa syiar Islam ke dalam pemerintahannya. Beliau juga adil, saksama, amanah, bersih, dan bijaksana. Mana mungkin taghut dan jahiliyyah boleh duduk diam dengan pemimpin sebegini rupa; jika mereka biarkan Mursi dan Ikhwan al-Muslimin membawa perubahan berteraskan Islam di Mesir, mereka tahu bahawa kegemilangan Islam pasti akan kembali semula. Maka, mereka mula menanam mekar-mekar jahat dan keji untuk menjatuhkan Mursi.

Fakta #7

Telah terbongkarnya penglibatan Amerika Syarikat, Israel, dan musuh-musuh Islam yang lainnya dalam merencana kejatuhan Presiden Mursi dan penguasaan FJP dalam parlimen Mesir.

Pergerakan Tamarrud, yakni nama yang telah diberikan kepada para penunjuk perasaan penentang Presiden Mursi telah terbukti menerima pembiayaan daripada Amerika Syarikat. Pembongkaran ini dilaporkan oleh al-Jazeera.

Junta tentera Mesir jelas menyebelahi rejim Zionis yang menjajah Palestin dan mahu meruntuhkan Masjid al-Aqsa. Antara tindakan pertama yang dilakukan oleh kerajaan sementara pimpinan Presiden Adly Mansour adalah dengan menutup semula sempadan Rafah yang sebelum ini telah dibuka oleh Presiden Mursi. Sempadan ini menjadi penghubung penting rakyat Palestin dalam mendapatkan bekalan asasi harian. Penutupan ini jelas memperlihat persekongkolan yang berlaku antara Israel dan kerajaan Mesir yang baharu. Tentera juga meletupkan terowong yang dibina oleh Hamas untuk membawa bekalan apabila sempadan ditutup.

Saya amat yakin, apa-apa yang sedang dihadapi oleh saudara-saudara kita di Mesir hanyalah sebahagian daripada ujian dan cubaan Allah untuk membersihkan sebarang unsur jahiliyyah dan taghut yang ada, sebelum Allah mengangkat mereka kepada darjat yang lebih tinggi. Apa-apa yang sedang saudara-saudara kita lalui di Mesir, ialah trailer daripada Allah sebelum Dia mengurniakan kemenangan yang lebih agung!


Allahu Akbar!

Kita di sini, teruskan memanjatkan doa dan bermunajat untuk keselamatan dan kemenangan saudara-saudara kita di sana. Kongsikan dan sebarkan berita-berita serta fakta-fakta yang benar lagi sahih tentang apa-apa yang berlaku. Didik masyarakat di sekitar kita untuk cakna dengan apa-apa yang berlaku.

Kalahnya Mesir, maka tewaslah kita. Tetapi menangnya Mesir, akan tersebar luaslah cahaya keagungan dan kemenangan Islam, In Syaa Allah~!

"Sesiapa yang membantu menyelesaikan kesulitan seorang Mukmin daripada sebuah kesulitan antara berbagai-bagai kesulitan dunia, nescaya Allah akan memudahkan salah satu kesulitan antara berbagai-bagai kesulitannya pada hari Kiamat." - [Hadis riwayat Muslim, at-Turmudzi, dan lain-lain]

Diubahsuai daripada artikel asal di: Angel Pakai Gucci

Selasa, 6 Ogos 2013

#113 - PERUTUSAN 'IDUL FITRI 1434H MURSYIDUL AM PAS

Perutusan Idulfitri 1434H
YB Tuan Guru al-Mursyidul Am Parti Islam Semalaysia (PAS)

الله أكبر الله أكبر الله أكبر
الله أكبر الله أكبر الله أكبر
الله أكبر الله أكبر الله أكبر
بسم الله الرحمن الرحيم. قال الله تعالي : "قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ"

yang bermaksud : Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. (Surah ali-Imran, ayat 26)

Alhamdulillah, setinggi-tinggi syukur yang tidak terhingga dipanjatkan ke hadrat Allah SWT kerana dengan limpah izinNya kita masih diberikan peluang untuk meraikan Syawwal pada tahun ini. Samada ini merupakan Syawwal yang terakhir atau tidak di dalam hidup kita, hanya Allah SWT yang Maha Mengetahui.

Sesungguhnya perjalanan hidup ini seluruhnya berada di dalam genggaman kekuasaan Allah SWT. Dia berhak mematikan sesiapa yang dikehendaki pada bila-bila masa yang dikehendaki tanpa sebarang tanda dan amaran.

Segala kebesaran milik Allah SWT yang menguji kita umat Islam pada Syawwal kali ini dengan tragedi-tragedi yang menyayat hati di seluruh dunia. Kesemuanya mengingatkan kita agar sentiasa menyedari dan menginsafi bahawa kerajaan adalah milik Allah SWT. Pada hari ini di saat mana-mana kerajaan berkuasa, belum tentu lagi di hari esok ia akan terus menjadi kerajaan. Hakikatnya, kerajaan di langit dan di bumi semuanya milik Allah SWT.

Saya menyatakan perkara ini bagi mengingatkan kita semua tentang apa yang sedang berlaku di bumi ambiya' iaitu di Mesir pada hari ini. Kita menyambut Syawwal dalam keadaan saudara-saudara kita di Mesir sedang berdepan dengan rampasan kuasa yang sungguh menyayat hati. Sekalipun demokrasi telah mengesahkan kemenangan kerajaan pilihan rakyat, namun muncung senapang sekali lagi menjadi senjata sekular untuk menidakkan demokrasi. Pada saat rakyat di seluruh Mesir bangkit hanya bersenjatakan doa dan perarakan aman sahaja, mereka dipaksa untuk bersahur dan berbuka dengan berdilan peluru oleh tentera negara mereka sendiri.

Ini juga yang berlaku di Syria. Kita laungkan takbir raya pada saat kaum muslimin di Syria sedang melaungkan takbir jihad. Kita melakukan persiapan membeli pakaian hari raya ketika kaum lelaki di Syria menyiapkan kelengkapan perang menentang rejim zalim yang enggan turun dan tunduk pada desakan rakyat. Hasilnya, saban hari kita melihat gambar-gambar mereka yang terkorban di Syria dibunuh tanpa belas kasihan.

Inilah ujian daripada Allah SWT. Ujian kepada tahap persaudaraan yang kita miliki. Justeru, dalam pada kita riang gembira menyambut hari raya pada kali ini, luangkan masa kita untuk sama-sama menadah tangan agar Allah SWT menurunkan pertolonganNya kepada umat Islam di Mesir, Syria bahkan di seluruh dunia termasuklah di negara kita Malaysia. Teruskan berjuang dan berdoa, agar kezaliman melutut sujud di hadapan kebenaran.

Semoga Ramadhan yang berlalu berjaya memahat nilai taqwa dalam benak sanubari kita. Semoga Syawwal yang tiba juga berjaya memugar kembali kekuatan hasil tarbiah Ramadhan yang kita lalui. Ingatlah, jika di bulan Ramadhan berlakunya perang Badar, maka di bulan Syawwal telah berlakunya perang Ahzab. Kedua-duanya dimenangi dengan gilang gemilang oleh Rasulullah SAW.

Tiada yang pelik jika pertolongan Allah SWT yang pernah turun di medan Badar dan Ahzab akan turun buat kesekian kalinya untuk umat Islam pada hari ini. Syaratnya, iman dan taqwa hendaklah menjadi hantaran buat meminang nusrah daripada Allah SWT, Tuhan pemilik segala kerajaan.

الله أكبر الله أكبر الله أكبر الله أكبر الله أكبر الله أكبر الله أكبر الله أكبر الله أكبر ولله الحمد


Salam hormat, selamat hari raya Idulfitri 1434H

YB Tuan Guru Dato Bentara Setia Haji Nik Abdul Aziz bin Nik Mat
Al-Mursyidul Am Parti Islam Semalaysia (PAS)

Bertarikh : 26 Ramadhan 1434H bersamaan 4 Ogos 2013M

Dipetik dari sumber
 

Khamis, 18 Julai 2013

#112 - MENCEGAH KEMUFLISAN PAHALA RAMADAN


بسم الله الرحمن الرحيم. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

Alhamdulillah, Allah SWT masih memberikan peluang dan kesempatan kepada kita untuk bertemu bulan Ramadan yang mulia ini. Rasanya masih belum terlambat untuk ana mengucapkan 'Selamat mengimarahkan bulan Ramadan'. Semoga segala amalan kebajikan yang kita lakukan serta segala fahsya' dan munkar yang kita tinggalkan dicatat sebagai pahala di sisi-Nya, Insya-Allah.

Baiklah, kita kembali kepada topik utama entry pada kali ini. Puasa sebenarnya suatu latihan, suatu tarbiyyah dalam hidup Muslim. Puasa ibarat sebuah institusi atau madrasah latihan yang bertujuan membentuk disiplin para pesertanya. Bukan sekadar untuk diamalkan ketika berkursus sahaja, tetapi untuk dibawa ke dalam kehidupan sebenar selepas kursus. Demikian juga haji dan umrah. Sesorang yang sedang berada dalam ibadah-ibadah ini diperintahkan untuk mematuhi pantang larang (taboo) tertentu. Maka seseorang yang berpuasa atau yang berada dalam haji dan umrah semestinya tidak boleh bertengkar dalam perkara yang sia-sia, tidak boleh mencerca, tidak boleh mengungkapkan perkataan yang buruk, dan lain-lain.

Mendisiplinkan diri

Walaupun perkara-perkara itu sememangya tidak patut dilakukan dalam semua keadaan, baik masa mahupun tempat, namun oleh kerana banyak manusia yang gagal mematuhi arahan Allah tersebut, maka setiap tahun, setiap Muslim akan dimasukkan ke dalam pusat tarbiyyah Ramadan untuk mereka kembali menghayati disiplin tersebut. Perkara ini disebut sebagai suatu program latihan Ilahi (tarbiyyah rabbaniyyah / divine training). Demikian juga bagi mereka yang menunaikan haji dan umrah. Namun, tempoh Ramadan lebih panjang berbanding haji dan umrah. Satu latihan Ilahi selama sebulan bagi membolehkan setiap Muslim berdisiplin dalam menjalani kehidupan sebelas bulan yang lain. Muslim diajar dan dididik dalam tempoh latihan ini untuk mengawal tindakannya demi kelangsungan pahala ibadahnya. Jika dia gagal, bermakna dia akan kehilangan pahala dan kehalusan jiwa dalam mendekatkan diri kepada Allah.

Sabda Nabi SAW dalam sebuah hadis qudsi yang bermaksud:
"Setiap amalan anak Adam adalah untuk dirinya kecuali puasa, maka sesungguhnya puasa itu bagi-Ku dan Aku yang membalasnya. Dan puasa merupakan perisai, apabila seseorang kamu berpuasa maka janganlah ia bercakap yang cela, bertempik, dan sekalipun dimaki oleh seseorang atau diperangi olehnya maka hendaklah ia berkata: 'Sesungguhnya aku berpuasa.' Demi jiwa Muhammad yang berada di tangan-Nya, maka bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah daripada bau kasturi. Bagi orang yang berpuasa mempunyai dua kegembiraan. Apabila berbuka dia berasa gembira dengan berbukanya dan apabila bertemu Allah dia berasa gembira dengan puasanya." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)


Kehilangan Pahala

Kehilangan pahala adalah sesuatu yang amat merugikan. Masakan tidak, jika kita faham betapa berertinya pahala bagi seseorang insan yang akan bertemu Tuhannya, kita akan dapat menilai betapa besarnya erti pahala. Pahala membawa ke syurga, sementara dosa membawa ke neraka. Jika puasa itu diandaikan sebagai sebuah pekerjaan dan pahala sebagai gajinya, maka perlanggaran pantang larang itu sebagai pengurangan atau pemotongan gaji. Namun begitu, pahala lebih bererti daripada gaji dalam kehidupan duniawi ini. Banyak orang yang beramal dalam dunia ini pulang kepada Allah pada hari kiamat kelak dalam keadaan muflis kerana kehabisan pahala amalan disebabkan dosa-dosanya kepada orang lain.

Nabi SAW bersabda yang bermaksud:
"'Tahukah kalian siapakah orang yang muflis?' Jawab mereka: 'Orang yang muflis dalam kalangan kami ialah sesiapa yang tiada dirham dan tiada harta.' Sabda baginda: 'Orang yang muflis dalam kalangan umatku ialah sesiapa yang datang pada hari kiamat nanti bersama-sama solat, puasa, zakat. Dia juga pernah memaki seseorang, menuduh seseorang, makan harta seseorang, menumpahkan darah seseorang, dan memukul seseorang. Lalu diberikan kepada orang ini dan itu pahalanya. Jika pahala-pahalanya habis sebelum sempat dilangsaikan kesalahannya, maka diambil pula dosa-dosa mereka lalu dicampakkan ke atasnya lantas dicampakkan ia ke dalam neraka.'" (Riwayat Muslim)


Pelihara Lidah

Lidah ialah punca terbesar kita kehilangan pahala. Puasa jika kita dapat mendidik lidah kita daripada mengumpat, berdusta, menuduh, dan memaki hamun orang lain, maka hal itu merupakan satu kejayaan yang besar. Manusia yang beradab tidak akan mengeluarkan kata-kata kesat dari mulutnya. Dia mungkin tegas, pedas, dan tajam penghujahannya, tetapi tidak dusta, kesat, dan buruk perkataan. Muslim yang baik tidak menzalimi orang dengan lidah dan anggotanya, sama ada pada bulan Ramadan atau pun bulan-bulan selain Ramadan. Alangkah malang jika ada yang memakai 'jenama ustaz' memaki orang lain dalam ceramahnya. Apatah lagi jika perbuatan buruk tersebut dihamburkan di dalam masjid atau pada bulan Ramadan. Sangat hina dan jelek sekali! Dalam riwayat at-Tabarani dari al-Mu'jam al-Kabir bahawa Nabi SAW pernah hadir dalam suatu majlis orang Ansar. Dalam majlis tersbut terdapat seorang lelaki yang terkenal dengan sifat suka memaki hamun. Nabi SAW pun bersabda:
"Memaki orang Muslim itu perbuatan fasik dan memeranginya perbuatan kufur."
Ramadan mendidik kita supaya senantiasa menjaga perkataan. Hal ini termasuklah antara pasangan suami isteri. Wujud sesetengah orang yang memelihara lidahnya dari memaki orang lain, tetapi tidak kepada isterinya. Padahal terhadap isterilah lebih patut dikawal perkataan kerana dia seorang Muslimah dan ada perintah-perintah khusus dalam al-Quran dan as-Sunnah untuk menjaga hubungan dengannya.

Tuntasnya, ayuhlah kita bersama-sama memelihara pahala kita dalam dan luar Ramadan!


Rabu, 5 Jun 2013

#111 - APA YANG BERLAKU DI TURKI SEBENARNYA?




Aku mulakan perkongsian ini dengan lafaz Bismillah.


1- Sebaik sahaja isu ini hangat diperkatakan di media, Facebook, Twitter, laman web, portal berita, orang pertama yang ingin aku bertanya apa sebenarnya yang berlaku di Turki ialah Ustaz Hasrizal Jamil. Namun tidak mendapat sebarang respon. Rupa-rupanya Ustaz kini berada di Mekah, sedang mengerjakan Ibadah Umrah. Semoga Allah permudahkan urusan ustaz. Amin.

2- Siapa rujukan aku seterusnya? Sudah tentunya rakan2 aku yang berada di Turki. Mereka ialah Jejak UthmaniyyahZed AlmansyudHalim Bohari & Nadia Baharuddin. Rujukan seterusnya rakan den yang sering mengeluarkan artikel panas dan kontroversi, Ali Abu

3- Apa sebab protes ini berlaku? Rakyat Turki terbeban dengan kos sara hidup yang tinggi? Harga barang naikkah? Sistem pilihan raya yang tidak bebas? Media yang tidak adil? Tak cukup makankah? Atau rakyat Turki ditindas oleh PM Erdogan? Jika itulah sebabnya, maka kita silap. Setelah Parti AKP menguasi Turki 11 tahun yang lepas, pelbagai siri kejayaan yang dibawa oleh Perdana Menterinya, Erdogan. Sebelum AKP menguasi Turki, KDNK pendapatan perkapita hanya $3,500 pada tahun 2002, ia mencecah $10,000 pada tahun ini. Eksport pula meningkat $114 bilion daripada $36 bilion pada tahun 2002 dan dijangka melebihi $ 500 bilion dalam 2023. 206 empangan baru telah dibina, setiap bandar mempunyai universiti dan jumlah pelancong melawat Turki meningkat dari tahun ke tahun. Di bawah pemerintahan AKP, ekonomi negara telah berkembang dengan sangat pesat. Hutang dengan IMF telah habis dibayar. Kekayaan negara diagihkan dengan saksama kepada rakyat. Nah, sekarang apa punca sebenar protes?

4- Menurut rakan fb den, Ali Abu : "Protes yg bermulo di Gezi Park adolah protes pencinta alam sekitar. Ia bermulo pd 28 Mei 2013. Diorg xnak Gezi Park bertukar menjadi Shopping Mall. Kemudian diorg occupy Gezi Park. Semaso diorg occupy kek tmpt tu, FRU Turki menghalau mrk kluar drpd Gezi Park. Bilo diorg main polis sentri wan tu jaga, geng2 occupy mendapat simpati drpd grup2 lain. Golongan kiri & hardliner sekular masuk campur. Dan mrk membawa isu masing2 yg diorg tak puas hati dgn polisi kjaan. Drpd isu alam sekitar, ia merebak kpd isu campur tgn Turki ke atas Syria, isu alkohol, isu minoriti Kurdis yg tertindas, isu bercium di tmpt awam & lain-lain lagi. Daripado demo protes serta occupy yg mahu mengekalkan keaslian Gezi Park oleh geng2 pencinta alam sekitar ia telah dihijack oleh leader2 yg ado hidden agenda."

5- Apa yang hebatnya Gezi Park (Dataran Taksim) ini? Mari kita mengimbau sejarahnya. Menurut rakan facebook, Zed Almansyud : "Frankly speaking,antara tempat yang menjadi tarikan bagi pelancong Eropah yang ke Turki dan merupakan 'the heart of istanbul'..Terletak di bahagian Eropah Istanbul dan terkenal dengan pusat membeli-belah,Hotel mewah,pub dan disco..Ia juga tekenal dengan panggilan 'The new Paris'.. Pada era pemerintahan Turki Uthmaniyyah,komuniti 'Levantines' (Latin Christians) menjadikan tempat ini sebagai pusat intelektual dan perdagangan..Mereka terus tinggal di kawasan Taksim,sehingga ke hari ini..Namun setelah kejatuhan kerajaan turki uthmaniyyah ,barisan pemuda Turki(young Turks) menjadikan tempat ini sebagai tempat meraikan kejayaan pembentukkan negara Republik Turki hasil contoh pembentukkan negara Republik Perancis..Hari ini,ia menjadi pusat budaya Ataturk(Atatürk Kültür Merkez)..so no wonder la,tempat ni melata dengan maksiat.."

6- Harus diingat, setelah kejatuhan Khilafah Turki Uthmaniyyah, Mustafa Kamal Ataturk telah mengubah wajah Turki 100%, menjadi negara sekular. Beliaulah orang yang bertanggungjawab menukar Masjid Aya Sofia menjadi muzium, membunuh alim ulamak, memberi arahan agar azan ditukar ke bahasa Turki, memusuhi agama Islam. Dunia Islam semua maklum akan perkara ini. Walau sudah lama si lahanat ini mati, masih ada rakyat Turki yang menyanjung beliau. Semasa aku melawat Turki bulan Februari tahun ini, ternyata gambar Ataturk berada di sana sini. Di billboard, di sekolah, di pejabat, di jabatan, pejabat kerajaan bahkan di mana-mana saja. 

7- Setelah AKP memerintah Turki pada tahun 2002, mereka menyambung dasar sekular Ataturk. Mereka tidak mahu ia diubah secara drastik. Ia sudah sebati dengan rakyat Turki. Mereka fokus yang utama dahulu. Tidak boleh buat semua, jangan tinggal yang lain. Majukan ekonomi, tingkatkan pendapatan rakyat Turki, majukan pengangkutan awam di sana dan pelbagai lagi usaha dilakukan oleh AKP untuk membantu rakyat. Setelah mendapat mandat demi mandat dalam pilihanraya, proses Islamisasi dilakukan sedikit demi sedikit atas nama Human Right dan Demokrasi. Telah lama Turki cuba diwajahkan dengan Tamadun Yunani dan Tamadun Rom. Ataturk tidak mahu rakyat Turki tahu Islam pernah berkembang di sini, mendominasi 2/3 dunia, memiliki seorang pemimpin yang hebat, Sultan Muhammad Al-Fateh. Dendam kesumat beliau kepada kesultanan Uthmaniyyah sangat dahsyat, ia terus diimani oleh pengikutnya sehingga kini. Maka, Erdogan mengubah perkara ini. Beliau mahu rakyat Turki tahu Bangsa Turki pernah menjadi hebat kerana Islam. Maka, dibangunkan Muzium Panorama 1453. Beliau mahu rakyat mencontohi Sultan Muhammad Al-Fateh setelah lama baginda dipinggirkan oleh bangsa Turki sendiri. 

8- Semua yang dilakukan oleh Erdogan melalui Parti AKP ini adalah mahu mengetengahkan Idea Noe-Ottoman atau Islamisasi Negara Turki. Menurut Cikpuan Nadia Baharudin : " Erdogan nak islamicized turki tp parti haluan kiri x suka. Puncanya spt no. 1. Pengharaman arak dan usaha menghapuskan sekularism. Media barat pula amek kesempatan dgn manipulate kisah sebenar. Erdogan bkn bina mall, tp lbh kpd pusat Ottoman yg telah dihapuskan oleh Ataturk. Traffic terlalu berat di Taksim. So Erdogan nak buat 2 layer of Taksim square. Laluan atas utk pedestrian dan underground utk kereta. Istanbul dah terlalu padat dengan penduduk. Ini cara mengurangkan kesesakan dan dlm ms sama, pusat Ottoman ini akan menjadi tarikan pelancong utama selepas Sultan Ahmet Square. Erdogan jugak dah janji utk tanam balik pokok yg ditebang. So, apa kes nak mengamuk? Dlm ms sama, the so called pencinta alam ni rosakkan harta benda. Scr logiknya, pncinta alam mana yg merosakkan alam? Epic failed! Media barat pun manipulate sbb diorg x suka tgk turki menjadi negara ke 7 dgn ekonomi terbesar. So.. jgn percaya media. Tanya pada org turki sendiri atau org kedutaan. Kami lebih tahu situasi sebenar. Fyi... turki selamat utk pelancongan. Gambar kat fb tu gambar marathon yg diedit. Bkn keadaan sbnr. Hr ni dah aman.. polis dah berjaya control. You all kena tau kat turki bkn ada org turki je. Especially kat central anatolia dan marmara region. Org Armenia yg memusuhi Turks sejak zaman dlu adalah majoriti yg memprotes. But still, only minoriti of total population. Tanya la org turks kat malaysia, semua agree dgn tindakan Erdogan."

9- Aku harap korang semua jelas punca kepada protes ini. Ia dijadikan platform oleh parti pembangkang Turki CHP (Cumhuriyet Halk Partisi) untuk melawan Parti AKP (Pemerintah). Mereka dalang utama protes. Menggunakan rakyat untuk kepentingan politik mereka. Seperti komen Jejak Uthmaniyyah : "Golongan Sekular dan CHP yg kian lama mengecil dan tertekan cuba melawan dan mengadakan suasana ketidakamanan di dalam Turki pada saat ini." Ulasan Zed Almansyud pula : "dalam kejadiaan ini,penyokong CHP antara yg banyak terlibat..Puak shiah/alawi di turki memberi sokongan kuat pada CHP dalam menentang Kerajaan."

10- Namun yang terpapar di media adalah keganasan yang dilakukan oleh pihak polis dan FRU Turki. Baik, mari baca ulasan Ali Abu : "Den tak tahu sapo yg start melakukan provokasi, tapi grup yg berdemo kek Turki mmg manusio yg suko melakukan kemusnahan harto bondo awam. Diorg suko membakar dan momocahkan bangunan org lain. FRU Turki mmg bg Tear gas & memukul pendemostrans tetapi ia dilakukan time mrk bertindak liar & ganas utk mempertahankan diri sendiri serta org awam yg tidak terlibat. Apopun Erdogan ado mengeluarkan statement bhw siasatan akan dijalankan utk menyiasat FRU yg bertindak ganas kpd para pendemostrans." 

11- Menurut Akhbar No. 1 Turki, ZAMAN : "Video mengenai keganasan pihak polis memukul sebahagian penunjuk perasaan dan mencederakan mereka menggunakan gas pemedih mata dan meriam air mendapat kritikkan keras dari kerajaan asing dan kumpulan hak asasi seperti 'Amnesty International'.Ahli Parliment EU Hannes Swoboda pada hari sabtu menggesa Erdogan untuk "menyumbang kepada keamanan sosial dan tidak pada konflik dengan projek-projek yang bermotifkan polis dan keganasan polis",Timbalan Perdana Menteri Bülent Arınç bersetuju dengan kenyataan belia. Beliau memberitahu pihak media, "Saya melihat manfaat dalam memberitahu orang ramai mengenai projek ... bukannya menyembur gas lada pada mereka. "Penggunaan gas di kawasan Besiktas,Istanbul dan di kawasan-kawasan lain seperti di Ankara dan İzmir membuat penasihat Erdogan,İbrahim Kalin mengeluarkan kenyataan pada Al-Jazeera yang disiarkan pada lewat petang Sabtu. Kalin menyatakan bahawa polis telah diarahkan untuk tidak menggunakan gas pemedih mata"

12- "Kalau ada pihak yg mengatakan AKP tidak memberi Kebebasan mengenai demo di Taksim,saya akan menolak kenyataan tersebut kerana sejak peristiwa 
"the bloody May 1, 1977" Kerajaan Turkey telah ban sebarang demostrasi jalanan di Taksim sehingga dibenarkan kembali oleh AKP pada tahun 2010..Terima kasih dengan keputusan memperluaskan kebebasan di negara ini.." - Zed Almansyud 

Aku harap perkongsian ini bermanfaat. Jangan samakan protes ini dengan Arab Spring, ia sama sekali tidak sama dengan kebangkitan rakyat Mesir, Tunisia, Libya dan Syria. Terima kasih kepada rakan2 yang telah memberikan maklumat kepada aku. Runsing juga 2 3 hari memikirkan isu di Turki ini. Semoga kekusutan dan persoalan yang timbul telah dijawab. Wallahu a'lam.

Rabu, 15 Mei 2013

#110 - SEJARAH KEMUNCULAN NAMA HAMAS SYUJA`IY

Logo rasmi

Hamas Syuja`iy.

Pada asalnya, kalimah "Hamas" berasal daripada akronim "AMAS" yang merujuk kepada awalan huruf nama saya, Ahmad Muhaimin bin Ahmad Safaruddin. Dahulu, saya menggunakan nama ringkas "Amaslam" (Amas + Islam) sebagai nama rasmi untuk blog peribadi.

Namun begitu, setelah berlalu beberapa masa dan ketika, nama "Amaslam" kedengaran sangat tidak sedap dan pelik untuk dituturkan oleh orang kebanyakan. Oleh hal yang demikian, saya telah bercadang untuk menukarkan nama ringkas atau nama panggilan saya dengan menambah huruf 'H' pada awal perkataan "Amas" dan membuang suku kata "lam" bagi membentuk nama baru: Hamas.

Apa signifikannya huruf 'H' dan nama "Hamas" ini? Awalnya, huruf 'H' itu merujuk kepada perkataan 'Haji' yang jika digabungkan bersama akronim 'Amas' iaitu nama penuh saya, maka jadilah "Haji Ahmad Muhaimin bin Ahmad Safaruddin" sebagai doa kepada diri sendiri agar saya dapat menunaikan haji pada suatu hari nanti. Dari sudut yang lain pula, kalimah "Hamas" juga membawa makna yang tersendiri kerana kalimah tersebut berasal daripada kalimah bahasa Arab "حَمَاس" yang bermaksud "semangat". Jadi, saya berharap agar dengan pemakaian nama ini mampu menjadikan saya terus bersemangat dalam melakukan setiap perkara kebaikan dan meninggalkan segala perkara keburukan.

Baik, bagaimana pula dengan nama "Syuja`iy"?

Sejarah telah mencatatkan bahawa saya tertarik untuk menggandingkan nama "Syuja`iy" ini bersama-sama dengan nama "Hamas" selepas saya mendengar cerita seorang sahabat suatu ketika dahulu bahawa beliau pernah memiliki seorang rakan lama yang bernama "Syujaie". Menurut sahabat saya itu, beliau sangat suka mendengar nama tersebut jika disebut dengan makhraj Arab yang betul dan tepat. Entah bagaimana, hati saya secara automatik pun teruja mendengar nama yang indah seumpama itu.

Lalu, saya berfikir, alangkah bagusnya jika saya dapat menggunapakai nama pena atau nama panggilan "Syuja`iy". Tambahan pula, kalimah "Syuja`iy" juga berasal daripada kalimah Arab "شُجاعِي" yang mempunyai makna indahnya yang tersendiri, iaitu "keberanianku". Jadi, setelah digabungkan kedua-dua perkataan tersebut, maka terbentuklah nama baru yang lengkap: Hamas Syuja`iy (semangat keberanianku). Wew.

Nama ini telah digunakan secara rasmi sebagai nama blog saya, iaitu "Cetusan Hamas Syuja`iy" menggantikan nama yang lama, "Amaslam Mujahid". Hamas Syuja`iy juga menjadi nama pengguna (username) dalam beberapa laman sosial peribadi yang lain. Menarik, bukan?

Begitulah serba sedikit sejarah kemunculan nama Hamas Syuja`iy ini. Sekian untuk subjek Sejarah kita pada hari ini. 😄

---

Di bawah ini disertakan beberapa pautan laman sosial saya. Jemput ziarah!








http://www.youtube.com/c/MuhaiminSafaruddin




Terima kasih! ^_^

Isnin, 6 Mei 2013

#109 - FAKTA MENARIK PILIHAN RAYA UMUM MALAYSIA KE-13 (PRU-13)


PR Berjaya Pungut 51% Undi Popular & Tambah Kerusi Parlimen...!!!



Keputusan akhirnya BN - 133, Pakatan Rakyat, yang dianggotai DAP, PKR dan PAS pula mengumpulkan 89 kerusi Parlimen - menambah tujuh kerusi berbanding lima tahun lalu.

Berikut ialah pemerhatian terhadap keputusan akhir tersebut: 

1) Pakatan kehilangan Kedah. Ketiga-tiga negeri PR yang lain - Selangor, Penang and Kelantan - kesemuanya menang dengan majoriti lebih 2/3:

Selangor - Pakatan 44, BN 12
Penang - Pakatan 30, BN 10
Kelantan - Pakatan 33, BN 12 

2) MCA hanya tinggal 6 kerusi parlimen (berbanding 15 pada 2008), sementara Gerakan hanya tinggal satu (berbanding 2 ). Kerusi tunggal Gerakan ialah Simpang Renggam di Johor, yang dipertahankan oleh Liang Teck Meng.

3) DAP menambahkan 10 kerusi parlimen, sementara PKR dan PAS masing-masing kehilangan satu kerusi berbanding keputusan 2008. 

DAP - 38
PKR - 30
PAS - 21 

4) Terdapat 7 kerusi tambahan yang dimenangi oleh Pakatan dari Sabah (2 kerusi) dan Sarawak (5 kerusi). 

5) Pengiraan awal menunjukkan secara keseluruhan Pakatan Rakyat telah menang dari sudut menerima lebih banyak undi popular - 50% berbanding 49% (1% lain-lain). 

6) 4 orang menteri kabinet tewas. Mereka yang kalah ialah Menteri Pengangkutan Datuk Seri Kong Cho Ha, Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Seri Chor Chee Heung dan Menteri Perusahaan, Perladangan dan Komoditi Tan Sri Benard Giluk Dompok. Diantara timbalan menteri yang kalah ialah Datuk Saifuddin Abdullah, Datuk Puad Zarkashi dan Datuk Lee Chee Leong. 

7) Parti Progresif Penduduk (PPP) kalah di semua kerusi yang ditandinginya - satu kerusi parlimen dan empat kerusi parlimen - pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13). 

Selain tidak berupaya menyingkirkan calon DAP Dr Tan Seng Giaw bagi kerusi parlimen Kepong, parti komponen Barisan Nasional (BN) ini juga kalah di kerusi dewan undangan negeri Kota Laksamana (Melaka), Kota Alam Shah (Selangor), Pasir Bedamar (Perak) dan Guchil (Kelantan). 

8) BN tidak mempunyai 2/3 majoriti di negeri-negeri berikut 

Perak BN 31 PR 28
Terengganu BN 17 PR 15
Kedah BN 21 PR 15
Negeri Sembilan 22 PR 14 

9) Kelima-lima pegawai Datuk Seri Najib Razak kalah di kerusi yang ditandingi mereka pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13) kali ini. Mereka ialah dua pegawai khas beliau tewas kepada calon PAS di Kedah, Datuk Shahlan Ismail dan Datuk Latt Shariman Abdullah. Shahlan tewas dengan majoriti 3,935 kepada calon PAS Datuk Mahfuz Omar di kerusi Parlimen Pokok Sena, manakala Latt Shariman pula tewas kepada calon PAS Mohd Nasir Mustafa dengan majoriti 1,044 di kerusi dewan undangan negeri (DUN) Kubang Rotan. Setiausaha Politiknya di Kementerian Kewangan, Datuk Mohd Shafei Abdullah tewas kepada calon PKR, Datuk Dr Tan Kee Kwong dengan majoriti yang lebih besar sebanyak 5,511 berbanding keputusan yang diperoleh pada tahun 2008. Dua lagi pegawai khas beliau yang tewas di kerusi Parlimen adalah Datuk Mohamad Fatmi Che Salleh di Kota Baru dan Datuk Mohamed Suffian Awang di Kuantan. 

10) Bekas MB Johor, Abd Ghani Othman dan bekas KM Melaka, Mohd Ali Rustam tewas. 

11) PAS berjaya melahirkan anak sulongnya di Melaka melalui kemenangan Dr Khalid Kassim di Dun Bukit Baru. 

12) Rakyat tolak politik perkauman Najib & UMNO BN apabila calon dari PERKASA tewas. Veteran Ibrahim Ali tewas di tangan muka baru Nik Abduh Nik Aziz di Pasir Mas dan Zulkifli Nordin kalah teruk di tangan Khalid Samad di Shah Alam. 

13) Perak, Kedah, Perlis dan Terengganu tewas selepas kiraan semula dengan peningkatan jumlah kerusi kepada BN setelah kiraan awal PAKATAN menang di kerusi tersebut.

So, penyokong Pakatan Rakyat, takpe, kita menang dalam kalah, suka dalam duka. Senyum selalu :)


Selasa, 26 Mac 2013

#108 - TIGA 'ULAMA TERSOHOR MENINGGAL



Mac 2013, dunia telah kehilangan tiga 'ulama tersohor. Semoga Allah merahmati mereka.

1. Syeikh Mohamed Said Ramadan al Bouti (Ulama besar Syria yang juga mujtahid)
2. Syeikh Dr. Muhammad Uthman el-Muhammady (Ulama besar Malaysia)
3. Syeikh Muhammad Abdullah (Ketua Dewan Ulama PAS Kedah)


Sabda Rasulullah SAW:

عن عبد الله بن عمرو بن العاص رضي االله عنهما يقول : سمعتُ رسولَ الله صلى الله عليه وسلم يقولُ : إن الله لا يقبضُ العلمَ انتِزاعاً ينزعُهُ من الناسِ ولكن يقبِضُ العِلم بقبضِ العُلم حتى إذا لم يترُكْ عالما اتخذ الناس رؤوسا جهالا فسُئِلوا فأفتَوا بغير علم, فضلوا واضلوا -مسلم

Daripada Abdullah bin 'Amru bin al 'Ash Rodiyallahu 'anhuma, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : Bahawasanya Allah SWT tidak mencabut (menghilangkan) ilmu itu sekaligus dari dada manusia, tetapi Allah menghilangkan ilmu dengan mematikan alim ulama'. Maka apabila sudah ditiadakan alim ulama', orang ramai akan memilih orang-orang yang jahil sebagai pemimpin mereka, dan apabila pemimpin jahil itu ditanya, mereka akan berfatwa tanpa ilmu pengetahuan. Maka mereka sesat dan menyesatkan orang yang lain - (Riwayat Muslim)

#107 - MY SPM 2012 RESULT


Assalamualaikum sahabat blog.

Ya, seperti yang kalian sedia maklum, keputusan SPM 2012 telah pun diumumkan di seluruh Malaysia pada 21 Mac yang lalu. Tetapi, memandangkan saya terlalu sibuk menguruskan kehidupan, mengisi borang permohonan biasiswa online, dan segala macam benda alah yang 'menghantui' hidupku, Alhamdulillah, akhirnya baru hari ini saya sempat mengemas kini blog kesayangan ramai ni, eh.

Ok, bagi mereka yang masih belum mengetahui berapa keputusan SPM 2012 saya, silalah usha-usha bawah ni, ye!

9A2B

Amacam, cemerlang tak? Ahaks~ Ehem, walaupun result SPM saya tak la straight As, tapi apa-apa pun Alhamdulillah, keputusan saya kira memberangsangkan la jugak. Subjek teras semua A+, cuma dua subjek tu la yang selalu menjadi igauan ngeri saya sebelum dan semasa SPM yang tidak berezeki dapat A. Takpe, haza min fadhli robbi ^_^

Benar, keputusan SPM saya banyak mengajar erti syukur dan reda atas segala apa yang telah Allah kurniakan. Kalau kita selalu dok compare result kita dengan depa yang lagi cemerlang, memang kita akan berasa sangat rendah diri, menyesal, kecewa, angin satu badan, dan bermacam-macam penyakit batin lagi la. Tapi, cuba pikiaq balik, kalau kita compare result SPM kita dengan result ujian kita sebelumnya, mesti banyak peningkatan, kan?

Sebab tu la, kalau kita nak bersyukur, jangan tengok kat orang yang lagi atas daripada kita, tapi tengok kat orang yang lagi bawah daripada kita. Waktu macam ni la keimanan kita pada qadha' dan qadar akan teruji. Jadi, jika anda mengaku beriman, ayuh buktikan bahawa anda beriman dengan rukun iman yang keenam ini! Insya-Allah, lepas ni kita usaha lebih lagi, banyakkan lagi doa dan tawakkal kepada Robb kita, mudah-mudahan kejayaan kita pada masa akan datang lebih bermakna daripada hari ini. Semestinya, kejayaan akhirat itulah yang lebih didambakan. See you in university~! ^o^

P/S: Jom layan sat video ni :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SILA TINGGALKAN ULASAN ANDA