Sabtu, 26 April 2014

#124 - PERINGKAT UKHUWWAH


WhatsApp!

Ukhuwwah. Persaudaraan. Brotherhood.

Sembang pasal ukhuwwah, mesti ramai yang terbayangkan kawan-kawan sekeliling.

Kalau ana tanya antum:

"Hang dok ukhuwwah peringkat mana?"

*Korek hidung

See... Tak ramai boleh jawab.

Meh, ana nak share.

Ukhuwwah ini ada peringkat, ada tiga kesemuanya. Peringkat ini dalam bentuk kedudukan (ranking):

  1. Ithaar (إثار)
  2. Salamah as-Sodr (سلامة الصدر)
  3. Husnu az-Zhon (حسن الظن)


Jadi, Ithaar adalah yang paling top dalam carta ukhuwwah.

'Ithaar tu apa bro?'

Ithaar ni tak ramai yang dapat dalam ukhuwwah, bahkan ranking terbawah sekalipun iaitu Husnu az-Zhon pun tak ramai yang dapat.

Ithaar ini ialah kita lebih pentingkan sahabat daripada diri kita sendiri.

Lagu mana tuh?

Macam kaum Ansar yang sanggup bagi isteri (isteri tu!) dekat kaum Muhajirin. Senang cerita, Ithaar ini kita bergembira dengan kegembiraan sahabat kita.

'Bereh, bereh. Salamah as-Sodr pulok?'

Salamah as-Sodr ialah berlapang dada. Kita berlapang dada dengan apa-apa yang sahabat kita buat dan kecapi.

Kawan kita ejek, kawan kita hina, kita relax je. Kita tak marah pun. Kita berlapang dada ^_^

'Husnu az-Zhon bersangka baik kan?'

Benar! Banyak yang tahu, tetapi peringkat tercorot carta ukhuwwah ini pun orang tak dapat nak buat, apatah lagi yang ranking kedua dan ranking pertama.


Kawan buat sikit, terus sangka buruk, terus nak cemuh (!@#$%^&*).

Haih... Muhasabahlah! Kita di peringkat ukhuwwah mana?

T_T
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SILA TINGGALKAN ULASAN ANDA