Sabtu, 27 Disember 2014

#136 - PRAY FOR EVACUEES


25/12/2014

Awal tahun 2014 dahulu, Malaysia ditimpa kemarau. Hujan tidak turun selama lebih kurang empat bulan. Beberapa buah negeri di Malaysia ada yang menjalankan catuan air. Hinggakan kita terpaksa menunaikan solat sunat istisqa' yang tidak pernah-pernah kita lakukan dalam hidup memohon supaya Allah menurunkan hujan.

Kini, 2014 hendak melabuhkan tirainya. Kita diuji pula dengan bah dan banjir yang melanda beberapa negeri di pantai timur dan utara Semenanjung Malaysia. Sekali lagi, kita merayu kepada Allah memohon agar Bumi menelan air dan langit berhenti dari mencurahkan air.

Aduhai, manusia! Masih butakah kalian? Kita ini lemah sangat. Ya, sangat lemah. Masakan kita masih mahu mendabik dada dan menyombongkan diri di hadapan Tuhan? Dunia sudah tenat, kawan-kawan. Sistem ekologi dunia sudah tidak stabil, tapi kita masih ego dan terus-menerus melakukan kerosakan di atas muka Bumi tanpa sedikit pun rasa simpati dan empati?

Namun begitu, kasih sayang Allah maha luas. Dia tetap menurunkan rahmat-Nya pada saat banyak manusia yang masih ingkar arahan-Nya. Sedarlah insan, mari kembali ke pangkal jalan!

---

30: 41

ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ

"Telah timbul pelbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa-apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian daripada balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)."

**********

26/12/2014

Malam ini, hasrat untuk memulakan tugasan menyiapkan tutorial membara dalam diri. Terinspirasi daripada sahabat, kononnya. Namun begitu, dengan kondisi rongga hidung yang sering dipenuhi mukus sehari dua ini merencatkan segala azam murni yang telah diniatkan tadi. Tak selesa rasa dibuatnya. Ah, Muhaimin! Cakap je la malas nak buat kerja.

Aku merebahkan diri di atas katil. Tilam yang empuk itu tidak cukup untuk memberikan keselesaan kepada tubuh badanku yang kian kesejukan dek cuaca luar yang dingin terus-menerus tanpa henti. Aku membelek-belek WhatsApp dan membaca segala isi kandungannya. Kebanyakan mesej yang singgah di dalam peti masuk bercerita mengenai berita terkini musibah banjir yang melanda beberapa negeri di pantai timur dan utara semenanjung. Khabarnya, beberapa kawasan di Selangor dan Johor juga sudah mula dinaiki air. Ditambah lagi dengan berita mengenai beberapa kematian dan mangsa yang hilang ditelan arus deras banjir.

Aku menjadi tidak keruan. Fikiranku terus melayang ke bumi tarbiyah yang pernah aku jejaki suatu masa dahulu, APIUM Nilam Puri. Memori ini juga terkenang akan keluarga angkatku di Kampung KESEDAR Paloh 1, Gua Musang. Bagaimana nasib para asatizah, sahabat, dan keluarga di sana? Ustaz Hazrul Salleh, apa khabar Nilam Puri sekarang ini? Zul Iman, bagaimana kondisi Ime, ummi, dan abah di Paloh?

Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Ketahuilah kalian, doa kami di sini tidak putus-putus moga Allah memberikan kalian kekuatan dan ketabahan dalam menghadapi musibah ini. Walau jasad berada di Kuala Lumpur, namun hati ini sudah terbang ke sana. Semoga kalian sentiasa berada dalam perlindungan-Nya, in syaa Allah ~

---

2: 155-157

وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ

الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ

أُولَٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ

"Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar: (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya kami ialah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali." Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan daripada Tuhan mereka serta rahmat-Nya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayah-Nya."

#PrayForPantaiTimur
#PrayForMalaysia
#PrayForIslam

Ahad, 7 Disember 2014

#135 - SUNGAI POLITIK


Apabila saya bersua muka dengan beberapa lapisan masyarakat dan bertanyakan atau bersembang perihal politik, antara jawapan klise yang selalu saya peroleh daripada mereka yang tidak meminati bab politik ini ialah "politik itu kotor".

Politik itu kotor. Ya, saya mengakui politik zaman kini memang sangat kotor dengan asbab tangan-tangan mereka yang mengotorinya. Ok, kalau kau sudah tahu bahawa politik zaman ini sangat kotor, apa usaha yang telah kaulakukan untuk membersihkannya (menyucikannya)? Dengan tidak mahu melibatkan diri dalam politik? Atau jangan bercakap soal politik? Atau tidak mahu ambil pusing langsung tentang politik dan hanya berpeluk tubuh, mendiamkan diri, serta berkelubung di dalalm selimut membiarkan saja politik terus kotor dan kotor? Begitu?

Come on guys, jangan sempitkan minda dan pemikiran anda bahawa politik itu hanya berkisar dalam politik kepartian saja. Sangat luas kot bidang politik ni. Hatta kau nak berkeluarga pun (mencari laki bini) termasuk dalam bidang politik jugak tau. Yeke? Habis yang kau duk ralit membasahi lidah kau dengan "oh bakal imamku", "oh tulang rusuk kiriku" bukan ke maksudnya kau nak memilih seseorang untuk menjadi pemimpin untuk keluarga kau atau pun kau yang akan menjadi pemimpin terhadap so-called tulung rusuk kiri kau tu?

"Bukan, aku tengok politik ni kotor sangat, tak mahulah aku ambik port dalam benda-benda camni." Nak tanya, politik sahajakah yang kotor hingga menyebabkan kau mahu lari dari mengambil tahu soal politik? Bagaimana pula dengan sistem kehidupan yang lain; ekonomi, sosial, pendidikan, dan lain-lain? Tidakkah setiap satu itu pun sudah kotor juga? Dengan masalah riba, masalah sosio-ekonomi, masalah pendidikan negara yang sudah jauh tersasar dari falsafah pendidikan kebangsaan, dan banyak lagi; tapi kau boleh je layan lagi benda-benda kotor macam tu. Apabila masuk soal politik, terus kaucakap, "Eh, tak boleh! Politik itu kotor! Kotor!" Apakah? Seolah-olah macam kau dah sekularkan Islam ni la, sebab kau dah serupa menjuzukkan Islam ni dengan menolak soal politik, sedangkan Islam ini syumul.

Sebab tu saya mohon sangat, tolong ambil cakna dengan setiap isu yang berlaku dalam kalangan kita ni. Jangan jadi bodoh sombong (ignorant). Cubalah untuk berusaha mengikut kadar kemampuan masing-masing. Tak boleh buat banyak, sikit pun jadilah. Jangan tak buat langsung dan korek hidung sahaja.

But above all, segala kerosakan dan kekotoran ini hakikatnya ada satu je jalan penyelesaiannya, iaitu kembali kepada Islam. Nak bersihkan politik? Kembali kepada Islam. Nak bersihkan ekonomi? Kembali kepada Islam. Pendek kata panjang cerita, Islam is the solution. Tapi kalau ada manusia spesies kau yang tak kisah pasal semua ni, nak harapkan siapa lagi? We're Muslims, right?


By the way, tahniah diucapkan kepada Pro-Mahasiswa Universiti Malaya yang berjaya mengekalkan kemenangan dalam Pilihan Raya Kampus (PRK) UM 2014 pada 4 Disember yang lalu dengan keputusan seperti berikut:
  • Pro-Mahasiswa: 21 kerusi
  • Penggerak Mahasiswa: 16 kerusi
  • Bebas: 2
  • Progresif: 1
Semoga dapat menjalankan amanah yang dipertanggungjawabkan sebaik mungkin dalam mengangkat serta mewakili suara mahasiswa. Saya Ahmad Muhaimin, pelajar tahun dua Asasi Pengajian Islam dan Sains UM, dan saya tidak dapat mengundi pada tahun ini. Sekian.

#134 - OH, ADIK-ADIKKU!

Vroom! Vroom!

Melihatkan gelagat adik-adik saya yang kerap bermain permainan komputer, lebih-lebih lagi pada musim cuti sekolah seringkali membuatkan saya tersenyum sendiri dan mengingatkan saya pada zaman 'jahiliah comel' saya dahulu yang gemar juga mengisi masa kosong dengan aktiviti seperti ini. Apa yang terlintas setiap hari setiap kali bangun pagi ialah; bangun pagi, buka komputer, internet, main game. Seolah-olah hanya itu sahaja rutin dan tujuan hidup.

Tetapi itu cerita dahulu. Kini saya sedar bahawa tanggungjawab saya sangat berat dalam menongkah arus hidup ini daripada sekadar bermain game. Hinggakan masa untuk bermain game itu sebenarnya tidak perlu wujud langsung dalam kamus hidup apabila kita betul-betul menghayati makna hidup dan melaksanakan segala tanggungjawab yang masih tertunggak.

Hakikatnya, saya juga lambat untuk menyedari hakikat ini. Ketika saya menginjakkan kaki di bumi Nilam Puri sebagai pelajar APIDS itulah baru saya mula membuka minda seluas-luasnya dalam meneroka dunia luar serta falsafahnya. Hal ini juga banyak dipengaruhi oleh sahabat seperjuangan terutamanya saudara Shahrulanwar yang saya kira sangat proaktif dalam menggalakkan sahabat-sahabatnya untuk menghidupkan zaman mahasiswa ini sebaik mungkin. Kuliah jalanan, bedah buku, diskusi, hei banyak lagi benda tak explore, Muhaimin woi!

Atas inisiatif sendiri, saya cuba untuk memaksa diri sendiri dengan banyak membeli pelbagai bahan bacaan ilmiah dan bukan sekadar buku-buku agama demi merealisasikan 'minda liberal dan terbuka' gagasan saya sendiri (eh). Hobi lama saya suatu ketika dahulu iaitu membaca buku (sebelum ditewaskan oleh sang komputer dan internet) cuba untuk saya hidupkan semula. Ya, budaya membaca sangat perlu dipupukkan sedari kecil kerana peratusan rakyat Malaysia yang membaca dalam tempoh setahun masih rendah, anak-anak!

Jadi, apabila saya menyaksikan kegiatan adik-adik yang betah berlama-lama di hadapan skrin monitor, saya tidak boleh membuat penilaian awal bahawa mereka akan kekal selama-lamanya dengan hobi seumpama itu kerana saya juga pernah berada di posisi tersebut. Malah, mungkin mereka akan sedar lebih awal daripada saya yang 'dah masuk alam universiti baru nak sedar!', heh. Insya-Allah, suatu masa nanti, adik-adikku yang nakal :P
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SILA TINGGALKAN ULASAN ANDA