Isnin, 21 Disember 2015

#148 - MATANG


Kadang-kadang... Eh, bukan kadang-kadang! Selalu jugalah.

Seringkali... Ya, seringkali! Emm, seringkali, apabila saya meneroka dan membelek semula status-status  dan pos-pos lama yang pernah dinukilkan dahulu di laman media sosial, seringkali saya berasa malu terhadap ketidakmatangan diri sendiri, bahkan seringkali juga saya bermonolog sendiri antara percaya dan tidak, "eh, betul ke aku pernah tulis benda alah ni dulu?".

Masakan tidak, betapa ada antara butir ayat, bahasa, pegangan, pendapat, dan pemikiran yang pernah dilontarkan serta dipersembahkan dahulu, saya sifatkan sebagai agak emosional dan kurang rasional. Biasalah kan. Orang kata darah orang-orang muda ini lain macam sikit. Mudah menggelegak. Setiap masa, ingin saja meledak.

Tetapi, sejak belakangan ini, apabila saya mula banyak didedahkan dengan kepentingan adab dan peribadi dalam menuntut ilmu serta perlu bijak dalam menilai dan menentukan prioriti hidup, barulah saya sedar bahawa saya sebenarnya banyak tersilap kerana dahulu, saya terlalu ghairah dalam mencari sesuatu yang baru, sesuatu yang orang kata "wow", semua perkara hendak diterokai dan diceburi (semangat inkuiri kononnya), sehingga melupakan soal adab dan keutamaan dalam kehidupan.

Lantas, setiap idea yang dirasakan benar pada ketika itu terus saja dicoretkan pada dinding media sosial dengan kurang penekanan terhadap penggunaan ayat dan susunan bahasa yang sesuai. Tanpa disedari, perbuatan tersebut hakikatnya hanya menunjukkan kedangkalan serta ketidakmatangan diri sendiri. Mungkin juga, perasaan pengguna-pengguna media sosial yang lain ada yang terguris dan terhiris.

Walau bagaimanapun, saya menganggap peristiwa yang telah berlalu itu sebagai pengajaran kepada diri sendiri bahawa akhlak dan keperibadian kita tetap perlu diutamakan dan menjadi kepentingan. Kalau tidak, masakan para ulama kita sangat teliti dalam bab menjaga akhlak dan adab, baik dari segi tatacara, percakapan, mahupun penulisan? Hatta, junjungan Nabi Muhammad SAW sendiri diutuskan untuk menyempurnakan kemuliaan akhlak. Mungkin pada masa akan datang, artikel kali ini pula dianggap kurang matang sebagai akibat pertambahan usia dan peningkatan tahap kematangan (eh?).

Ya, saya masih dalam proses pembelajaran dan pembinaan sahsiah diri. Setiap hari ialah hari menuntut ilmu dan menimba pengalaman yang baru. Kalau saya tersilap, mohon tegurlah saya secara terus dan terhormat. Maafkan saya atas segala keterlanjuran yang pernah dilakukan. Kerana pada akhirnya, saya juga seorang insan biasa seperti kalian. Bukankah begitu? :)


*Halamak, saya dah jadi seorang lelaki sejati, pfft!

#147 - IBRAH 'MONOPOLY'



Siapa ingat lagi? Dahulu, semasa kita masih bertaraf mumaiyiz, pernah bukan kita bermain permainan seperti Saidina, Jutaria, Monopoly, atau yang sewaktu dengannya. Betul tak?

Persamaan antara kesemua jenis permainan tersebut ialah kita perlu memiliki sebanyak mungkin pemilikan hartanah, rumah, hotel, dan sebagainya melalui jumlah modal yang serupa pada permulaan permainan bagi setiap orang pemain. Hal ini amat penting bagi memastikan kita benar-benar memiliki sumber kewangan yang sangat kukuh. Akhirnya, kita layak dinobatkan sebagai pemenang pada akhir permainan jika kita berjaya menjadi jutawan yang paling banyak memiliki serta memonopoli harta.

Tetapi, apa yang berlaku setelah tamat permainan? Barang permainan mula dikemas semula. Rumah-rumah dan hotel-hotel serta kepingan-kepingan wang disusun kembali ke kotak asalnya. Ya, setiap harta benda dan wang yang kita miliki tadi sebenarnya tiada apa-apa nilai pun. Itu semua cuma... Permainan. Ironinya, sewaktu kita bermain permainan tersebut, kita berasa sangat bangga dengan pemilikan harta dan wang tunai yang begitu banyak. Padahal, semua itu cuma fantasi dan hanya khayalan semata-mata.

Hakikatnya, kita hidup di dunia pun seperti itu juga. Kita bersusah payah mengumpulkan segala jenis harta benda dan wang ringgit, namun selepas kita mati, tiada apa pun yang tinggal pada diri kita. Ironinya, kita masih lagi sanggup mengejar segala bentuk harta benda keduniaan yang pada akhirnya, kita akan tetap meninggalkan juga harta benda itu.

Hmm, apa yang kita nak sebenarnya daripada dunia yang fana ini?

Rabu, 12 Ogos 2015

#146 - S.M.P.I.T.M.


Sewaktu saya di bangku sekolah rendah dahulu, saya pernah memasang cita-cita untuk menjadi seorang guru dan seorang doktor. Dalam fikiran saya, saya membayangkan diri saya sebagai guru pada hari bekerja dan doktor pula pada hari minggu. Itu dia, dua profesion sekaligus! Bila nak ambil cutinya, Muhaimin oi? Well, biasalah tu zaman hingusan, mana kenal lagi erti dunia yang sebenar.

Apabila usia menginjak ke alam menengah rendah, saya berasakan bahawa saya lebih cenderung untuk memilih kerjaya sebagai seorang saintis disebabkan minat saya yang sangat mendalam terhadap ilmu sains. Tambahan pula, saya juga sangat menggilai Bahasa Arab serta subjek-subjek agama yang lain. Jadi, saya bertekad dalam hati dan menetapkan cogan kata sendiri dalam hidup: "Saintis Islam yang mati syahid". Halamak. Apabila berada di dalam makmal sains sekolah, saya sering berimaginasi seorang diri bahawa saya ialah seorang saintis terkemuka di dunia sedang melakukan kajian dan penyelidikan. Nampak tak, kuat sungguh berangannya di situ.

Namun begitu, langit tidak selalunya cerah. Sebaik saya memasuki arena menengah atas dan berpindah ke sebuah sekolah yang dianggap elit, saya mula berasakan suatu gelora yang maha dahsyat menghentam jiwa lemah ini. Saya seolah-olah hilang keyakinan bahawa saya mampu menggapai cita-cita sebagai seorang saintis itu. Setiap kali peperiksaan, daripada 11 subjek yang diambil, saya seringkali hanya mampu memperoleh 7A sahaja. Tiga subjek sains tulen (Kimia, Fizik, Biologi) dan Matematik Tambahan sering menghantui zaman sekolah saya waktu itu. Antara ketiga-tiga subjek sains itu, saya lebih cenderung terhadap subjek Fizik disebabkan saya mampu untuk lebih cemerlang menguasainya, diikuti Biologi dan Kimia. Walhasil, saya beroleh Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan keputusan 9A. Hanya Kimia dan Matematik Tambahan sahaja yang tidak memperoleh gred A.

Asbab perkara di atas, saya mula melihat diri saya sebenarnya lebih cenderung ke arah bidang sastera atau sains sosial berbanding sains tulen. Saya juga sangat minat untuk belajar dan mengkaji sejarah. Tambahan pula, kesemua tujuh subjek selain empat subjek igauan saya itu mendapat A+. Kata orang, saya ini jenis manusia otak kanan berbanding otak kiri. Walau bagaimanapun, jauh di sudut hati, saya masih mencintai bidang sains ini di samping saya juga tidak mahu meninggalkan bidang agama apabila melangkah ke alam universiti nanti. Kalau tak percaya, boleh bedah hati saya. Hah sudah, kecelaruan identiti betul.

Dengan izin dan takdir Allah, ditambah dengan pepatah Melayu "pucuk dicita, ulam mendatang", saya terserempak dengan program Asasi Pengajian Islam dan Sains (APIdS) ketika mengisi borang Unit Pusat Universiti (UPU) selepas mendapat keputusan SPM. Alhamdulillah, kini, saya telah pun menamatkan program APIdS selama dua tahun di Universiti Malaya (UM) dengan jayanya.

Semasa tahun kedua asasi di Pusat Asasi Sains UM (PASUM), saya telah mengambil aliran sains fizikal sebagai pilihan berbanding sains hayat. Antara faktor yang mendorong saya membuat pilihan tersebut adalah disebabkan subjek Sains Komputer (subjek ini tidak ditawarkan dalam aliran sains hayat). Oh, lupa nak cakap! Saya juga sebenarnya meminati bab-bab berkaitan dunia perkomputeran dan teknologi maklumat ini. Di samping itu, faktor Fizik yang mendapat gred A yang lebih tinggi berbanding Biologi ketika SPM (Fizik A; Biologi A-) juga memainkan peranan dalam pemilihan ini.

Hendak dijadikan cerita, rupa-rupanya subjek Fizik yang saya belajar ketika asasi ini tidaklah semudah yang disangka. Lebih-lebih lagi, formula Fizik langsung tidak diberikan di dalam kertas soalan peperiksaan sepertimana zaman sekolah dahulu. Kah! Sekali lagi, saya berasakan bahawa saya tidak mampu untuk meneruskan lagi pengajian saya dalam bidang sains. Entah kenapa, saya berasa begitu. Lalu, saya berazam untuk menyambung pengajian sarjana muda saya dalam bidang Pengajian Islam dan Teknologi Maklumat. Selamat tinggal, dunia sains tulen T-T

Tulisan terlalu kecil? Sila klik pada gambar

Alhamdulillah, takdir Allah telah meletakkan saya sebagai pelajar Sarjana Muda Pengajian Islam dan Teknologi Maklumat (SMPITM) UM bagi sesi 2015/2016 melalui keputusan UPU yang baru saja keluar pada 11 Ogos lalu. Keputusan ini bermakna saya akan meninggalkan dunia sains secara total. Lalu, saya kembali berfikir dan merenung mengenai masa depan saya. Apa yang saya mahu? Apa yang saya hendakkan sebenarnya dalam hidup ini? Di mana dan siapa saya pada masa akan datang? Pelbagai lagi persoalan dan kecelaruan datang menimpa minda ini, bertalu-talu.

Ya Allah, hamba-Mu ini kini tidak pasti arah tuju hidupnya untuk masa akan datang. Namun, daku sentiasa yakin dan percaya bahawa segala-gala yang Engkau caturkan semuanya terbaik untuk kehidupan daku. Pandulah daku, bimbingilah daku dalam setiap langkah dan detik dalam hidupku. Jangan biarkan daku tersasar walaupun dengan sekelip mata atau kadar masa yang lebih pendek daripada itu. Sesungguhnya, Engkau jualah sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong.

Kepada sahabat-sahabat yang telah memperoleh keputusan UPU, tahniah diucapkan! Kepada yang sebaliknya, yakin dan percayalah bahawa Allah sedang merancang sesuatu yang lebih baik buat kalian. Buat seluruh ahli keluarga, guru, pensyarah, sahabat, dan insan yang mengenali diri ini, tolong selitkan nama saya dalam doa kalian ya. Pray for my best! Jazakumullahu khairan kasira... :')

---

Ahmad Muhaimin bin Ahmad Safaruddin
120815
0215

Ahad, 28 Jun 2015

#145 - ABANG JOE! AKHIRNYA RAMBUTKU GUGUR JUA


Pesanan buat anda yang tidak gemar memendekkan rambut anda yang panjang atau anda yang tidak boleh digunting rambutnya kerana botak, tiada rambut, atau ego, mohon jangan baca. Saya tidak bertanggungjawab atas setiap keguguran dan kegatalan rambut selepas anda membaca artikel ini.

Jam enam petang. Beberapa hari sebelum bulan Ramadan...

Saya memecut laju skuter 'Saya Yang Menunggang' (SYM) kesayangan saya yang dibawa dengan azam yang jitu. Semangat yang membara bagi menyambut kedatangan Ramadan Kareem dengan rambut yang baru. Eh, bukan rambut yang baru, tetapi dengan gaya rambut yang baru (baca: memendekkan rambut yang panjang)!

Maka, saya keluar dari rumah menuju ke deretan rumah kedai yang berada di kawasan perumahan saya, Saujana Utama. Siapa yang tidak kenal dengan nama Saujana Utama, kawasan perumahan yang sedang pesat membangun dan boleh dikatakan antara yang popular di Sungai Buloh, Selangor. Sebut saja keperluan asas yang diperlukan, semuanya ada di sini: sekolah, tadika, pasar raya, stesen minyak, bank, kedai makan, restoran, rumah kelab, dan banyak lagi. Masjid dan surau di sini juga meriah dengan majlis ilmu dan aktiviti kemasyarakatan. Saujana Utama juga menjadi tempat kediaman bagi beberapa tokoh masyarakat (public figure) yang terkenal di Malaysia, antaranya ialah Ustaz Amaluddin Mohd Napiah (Pengerusi MUNSYID), Ustaz Pahrol Mohd Juoi (penulis), Ustaz Zahiruddin Zabidi (penulis), dan Azli Senario (pelakon). Alhamdulillah, saya sangat beruntung dapat menetap di sini. Semoga suatu hari nanti akan muncul lagi salah seorang tokoh masyarakat yang juga dari Saujana Utama. Siapa lagi kalau bukan Ahmad Muhaimin bin Ahmad Safaruddin. *angkat kening sambil tersenyum cool

Sudah lama sebenarnya saya tidak mendapatkan khidmat gunting rambut di sini. Maklumlah, sedari tingkatan satu hingga kini, saya jarang berada di rumah kerana menetap di asrama atau kolej. Maka, banyak juga helaian rambut saya yang gugur di bumi lain, bukan di sini. Jadi, saya tidak berapa tahu kedai gunting rambut mana yang terbaik yang harus saya pilih dalam misi menggugurkan helaian rambut mulus ini.

Pusing sana, pusing sini... Alhamdulillah, akhirnya Allah mengembalikan semula memori saya terhadap sebuah kedai gunting rambut yang pernah saya kunjungi bersama abang saya beberapa tahun yang lalu. Bezanya, pada waktu itu, abang saya yang menjadi pelanggan sementara saya sebagai peneman. Namun, pada hari tersebut, saya pula sebagai seorang pelanggan namun tanpa abang menjadi peneman. Fulamak, ayat...

Dari luar, saya dapat melihat seorang abang berbangsa Melayu sedang memberikan khidmat menggunting rambut salah seorang pelanggannya. Ya, abang itulah pemilik kedai gunting rambut tersebut. Saya melangkah masuk ke dalam kedai itu yang merupakan salah sebuah kedai daripada aneka kedai di SU Mall. Kelihatan seorang lagi pelanggan bersama anaknya sedang duduk menunggu giliran untuk diberikan khidmat. Saya lantas mendapatkan sebuah kerusi yang kosong dan terus mendaratkan punggung di situ. Mataku tertumpu ke arah televisyen di dalam kedai yang sedang memaparkan sebuah sinetron dari negara seberang. Entah apa tajuknya, saya tidak ingat. Teringat ketika saya masih berada di bangku sekolah, walaupun ada sebahagian sinetron yang 'tahapehape' jalan cerita dan kualitinya, namun entah macam mana saya pernah terlayan juga sinetron sebegini. Mengisi masa petang agaknya. Astaghfirullah al-azhim... >_<

Sementara menunggu giliran saya tiba, saya mencapai senaskhah Majalah Gen-Q yang berada di atas rak buku lalu membacanya bagi menghilangkan kebosanan. Dalam kekhusyukan membaca itu, sesekali pendengaran saya tertangkap ke arah perbualan antara si abang tukang gunting dengan pelanggannya. Mesra sekali bunyinya. Kadangkala terdengar juga abang itu menyebut beberapa nama parti politik yang ada di negara ini. Bagus abang ni, pandai melayan pelanggan, fikir saya. Namun begitu, saya tidak terlalu fokus dalam menangkap isi perbualan mereka kerana asyik melayan naskhah Gen-Q yang sedang berada di atas tangan. Kalau ada kawan di samping saya, tentu ayat mereka akan berbunyi lebih kurang begini, "Masya-Allah enta, anak soleh, baca Majalah Gen-Q. Bangga nahnu dapat kawan macam enta." Pui! Haha.

Dipendekkan cerita, setelah selesai dua orang pelanggan yang datang lebih awal daripada saya mendapatkan khidmat mereka, akhirnya tibalah masa yang ditunggu-tunggu. Jam di dinding lebih kurang pukul 6.40 petang. Pada waktu itu, tinggal saya dan seorang lagi pelanggan lain yang berada di situ. Saya bingkas meletakkan bahan bacaan yang telah dibaca dan terus menuju ke 'medan pengguguran rambut'. Lantas, saya meminta abang tersebut untuk memendekkan rambut saya sehingga ke skala tiga. Abang itu tersenyum sinis. "Ish, betul ke ni, dik? Nak pendek sampai nombor tiga? Tak hensemlah dik. Bagi pendek cukup je la." Aiya, dah kenapa abang ni? Menggugah keyakinan sang Hamas Syuja'iy betul. Lalu, saya berubah fikiran dan meminta beliau cukup sekadar memendekkan rambut saya supaya nampak kemas dan rapi. Abang itu tergelak kecil. "Hehe, baru kena 'jentik' sikit dah goyang. Macam mana ni..." Dalam hati, ya Allah, malunya aku! Saya hanya tersengih-sengih macam kerang busuk, padahal saya belum pernah pun melihat kerang busuk tersengih macam mana. Eh, kerang reti senyum ke?

Lalu, abang tersebut menyarungkan kain penutup badan dan mula menjalankan tugasnya sebagai penggunting rambut dengan lancar. Ketika fasa pengguntingan rambut, boleh dikatakan tempoh tersebut antara salah satu fasa yang paling saya suka dan nikmati dalam hidup di samping fasa-fasa lain seperti fasa kena urut, fasa kaki kena geletek, fasa kuku tangan kena picit, fasa telinga kena korek dengan putik kapas (semasa kecil), dan banyak lagi yang tidak mampu saya sebutkan kesemuanya di sini. Jangan tanyalah kenapa, dah memang saya suka.

Ketika beliau sedang rancak menggunting helaian rambut saya, tiba-tiba datang seorang mamat Melayu ke kedai tersebut dan bertanya sama ada dia sempat mendapatkan perkhidmatan gunting rambut pada masa itu juga atau tidak. Abang tukang gunting rambut lantas menjawab, "saya (sebelum) Maghrib saya tutup kedai. Ni ada seorang lagi tengah tunggu turn. Awak datanglah lepas Maghrib. Dalam pukul lapan macam tu ke." Mamat yang datang tadi terus berkata "ok" dan berlalu pergi. "Hmm, time-time nak Maghrib la baru ramai orang datang. Dah selalu sangat jadi macam ni," abang tersebut memulakan bicara. "Sebelum Maghrib tak ada pulak nak datang. Benda ni dah jadi macam budaya dalam orang Melayu kita." Saya hanya mampu tersenyum hambar. Kemudian, saya teringat peristiwa yang hampir serupa yang berlaku ke atas seorang sahabat saya, Muhammad Rofiq yang pernah bekerja sebagai penjaga kaunter koperasi di salah sebuah kolej kediaman di Universiti Malaya (UM). Rofiq pernah menceritakan ketika dia ingin menutup koperasi kerana waktu Maghrib tinggal beberapa minit saja lagi, ketika itulah baru berpusu-pusu pelanggan datang. Terpaksalah Rofiq menangguhkan penutupan koperasi demi melayan pelanggan. Menguji keimanan betul, katanya.

"Benda ni dah jadi budaya orang Melayu. Mentaliti ni kena ubah. Saya dah berpuluh tahun hidup dan banyak bangsa dah saya berkawan. Dulu sekolah ada Melayu, Cina, India, Iban, Kadazan, macam-macam lagi. Dah kenal sangat bangsa lain macam mana," beliau menambah. "Sifat kita ni suka sangat bertangguh. Syaitan, iblis pun hasut kita macam tu la, suruh tangguhkan taubat! Sebab kita ingat kita banyak masa lagi." Wah, ini menarik! Saya mengiyakan cepat-cepat. Subhanallah, tersentap saya mendengarnya.

Perbualan diteruskan lagi dengan beberapa siri persoalan, jawapan, buah fikiran, dan pendapat.

"Dik belajar mana dik?"
"Oh, saya belajar UM. Saya baru je habis asasi dua tahun bulan empat yang lepas. Sekarang tengah cuti. Insya-Allah sambung degree bulan sembilan nanti."
"Oh, nanti degree ambik course apa?"
"Insya-Allah, ambik kos Pengajian Islam dan IT."
"Oh, baguslah adik."
"Alhamdulillah..."
"Nanti kalau nak cari kerja, carilah yang ada kaitan dengan bidang yang kita belajar nanti."
"Saya pun sebenarnya tak tau sangat nak kerja apa nanti. Saya kalau boleh biarlah kerja yang ada life, hehe."
"Hehe. Tapi, kalau ikut pendapat abang, dunia ni nak kiamat dah. Kita sebenarnya dah tak ada masa dah nak fikir atau dapatkan kerja yang semata-mata nak kumpul duit, cari harta banyak-banyak. Sekarang ni ialah masa untuk kita tambah ilmu agama. Abang pun kadang-kadang ada masa, duduk dengar kuliah kat masjid lepas solat. Tapi, nak kerja apa-apa pun boleh, tak kisah. Yang penting biar kerja kita bermanfaat."
"Ya, ada sumbangan untuk Islam."
"Baguslah adik..."
" :) "

Sebenarnya banyak lagi topik perbualan yang dibincangkan pada hari tersebut, tapi maaflah sebab saya sendiri pun tak berapa ingat setiap isi dan butir perbualan, huhu. Jadi, mungkin terdapat beberapa kesalahan yang tidak disengajakan. Sekali lagi saya ingin memohon maaf. Walau bagaimanapun, saya telah pelajari banyak hikmah dah hemah daripada abang tersebut walaupun beliau hanya bekerja sebagai seorang tukang gunting rambut. Saya mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada beliau atas layanan kelas A yang diberikan. Insya-Allah, saya akan menjadi salah seorang pelanggan tetap abang jika rambut saya sudah mulai panjang kembali, hoyeah!

Alhamdulillah, penampilan saya nampak lebih segak dan smart dengan rambut yang telah dipendekkan, huhu. Nak tengok gaya baru saya? Boleh klik di sini. Pasti anda akan terpesona, wew. Tetapi, setelah saya keluar dari kedainya, baru saya tersedar yang saya terlupa untuk bertanyakan namanya. Hendak masuk semula ke kedainya semata-mata untuk bertanyakan nama, terasa segan pula. Hilang cool saya. Namun, melalui pemerhatian saya ke arah kain rentang yang digantung di hadapan atas kedai, saya dapat mengagak bahawa panggilan untuk abang tersebut ialah abang Joe. Insya-Allah, jumpa lagi, abang Joe!

Saya menunggang pulang skuter tercinta dengan hati yang gembira, segembira orang mukmin yang merindui kedatangan Ramadan. Ya, itulah hakikat kehidupan. Kita sebenarnya boleh belajar dan mengutip mutiara daripada setiap orang yang kita temui. Tidak kira sama ada dia itu tukang sapu sampah, tukang cuci tandas, tukang baiki kasut, pengemis jalanan, dan lain-lain profesion, pandanglah setiap orang itu dengan pandangan yang mulia kerana kita tidak tahu, mungkin mereka yang kita anggap sebagai lekeh atau biasa-biasa itu lebih tinggi ketakwaannya berbanding diri kita yang selalu perasan diri lebih hebat dan lebih bertakwa. Seolah-olah kita sudah pasti kita ahli syurga. Ohoi!

Oh, ya! Bercakap soal takwa, Insya-Allah, saya mendoakan semoga kita sama-sama berhasil memperoleh takwa melalui ibadah puasa yang sedang kita jalani ini, amin. Ramadan Kareem! ^_^

Rambut anda penuh dengan kelemumur? Gunalah syampu.

Khamis, 25 Jun 2015

#144 - DOAKU KETIKA DI PASUM


Segala puji bagi Allah. Sudah seminggu nampaknya saya melalui bulan Ramadan pada tahun ini. Tinggal tiga minggu lagi berbaki dalam misi memburu takwa dan mencapai reda-Nya. Dalam penulisan saya sebelum ini, ada saya nyatakan bahawa saya akan totally menyambut bulan Ramadan di rumah kerana sedang bercuti. Jadi, seperti kebiasaan, sekitar waktu Duha saya akan log masuk ke dalam laman sosial Facebook melalui komputer riba pembelian ayah bagi mendapatkan informasi atau berita terkini daripada keluarga, guru, sahabat, mahupun seluruh dunia di alam maya. Ucap selamat hari lahir, skrol suapan berita, like, like, dan like. Kalau diri terasa rajin mahu komen, saya akan komen. Otherwise, saya hanya akan menjadi pemerhati bisu, pembaca setia, dan tukang suka (liker), heh. Seolah-olah segala aktiviti tersebut sudah menjadi rutin harian. Hmm, budak zaman sekarang...

Selesai menjalani semua proses di atas, barulah saya mula menekan simbol 'bumi' yang berada di sudut kanan atas Facebook. Ya, butang notifikasi atau dalam bahasa bakunya, pemberitahuan. Selalunya, butang atau ikon itulah yang paling akhir yang akan saya klik daripada ikon-ikon lain seperti permintaan menjadi rakan dan peti mesej. Jangan tanyalah sebab apa. Dah perangai saya macam itu. Ok, dalam sekian banyak notifikasi Facebook yang ada pula, saya gemar untuk melihat aplikasi 'On This Day' terlebih dahulu. Menariknya, aplikasi ini membolehkan saya melihat kembali setiap pos lama yang telah saya poskan ke dalam Facebook bagi tahun-tahun sudah pada tarikh tersebut. Misalnya, jika tarikh hari ini ialah 25 Jun 2015, maka kita dapat melihat setiap pos - status, gambar, video, dan lain-lain - yang telah kita pos pada tarikh 25 Jun itu bagi tahun-tahun sebelumnya sejak hari pertama kita bertapak di Facebook. Lebih kurang macam arkib sejarah gitu, huhu.

Jadi, saya mula menekan notifikasi 'On This Day' untuk hari ini. Berikut ialah status yang telah saya kemas kini pada setahun yang lalu, 25 Jun 2014. Zaman ketika saya berada dalam tahun kedua Asasi Pengajian Islam dan Sains (APIdS) di Universiti Malaya.

sakit mata? klik pada gambar.

Saya terpana seketika. Allahu akbar. Tidak kusangka, tidak kuduga, ini doa yang pernah saya nukilkan dahulu. Pabila saya terbaca semula doa ini, teringat kenangan dahulu sewaktu saya berasa agak tertekan dengan kehidupan di Pusat Asasi Sains Universiti Malaya (PASUM). Kehidupan yang serba akademik dan seolah-olah tiada life orang kata. Bangun pagi, pergi kuliah, balik, buat tutorial, tidur. Esoknya pun begitu. Allah, dah jadi macam robot rasa! Lalu, saya cuba pujuk hati ini agar kuat dan tabah dengan segala dugaan dan kesukaran yang mendatang. Mana ada benda senang di dunia ini, bukan? Yang penting tabah. Ya, tabah!

Allah dah hantar saya ke sini. Allah dah takdirkan saya untuk berada di sini. Masakan Dia hendak membiarkan saya di sini secara sia-sia? Dia tidak akan pernah meninggalkan saya. Tidak sekali-kali.

Alhamdulillah, kini saya telah menamatkan dua tahun zaman asasi dengan jayanya (*tepuk tangan). Insya-Allah, jika ada rezeki, nafas masih panjang, saya akan menyambung pengajian sarjana muda dalam bidang Pengajian Islam dan Teknologi Maklumat, juga di Universiti Malaya. Moga-moga apabila ada ketika saya berasa lemah dan lelah, saya akan cuba hayati semula doa ini. Semoga Allah sentiasa memandu niat saya agar sentiasa menuntut ilmu kerana-Nya dan demi ummah yang tercinta. Amin.

Buat adik-adik APIdS Gen-13 dan adik-adik PASUM '97 yang mungkin sedang membaca pos ini, doa saya untuk kalian moga-moga kalian sentiasa kuat, dipermudahkan segala urusan, dan sentiasa diluruskan niat dalam musafir ilmu ini. Amin sekali lagi.

Salam Ramadan 1436H ^_^

Khamis, 18 Jun 2015

#143 - PERUTUSAN KHAS RAMADAN 1436H


PERUTUSAN KHAS RAMADAN 1436 (Halamak tajuk)

Lebih tujuh tahun sudah berlalu.

Alhamdulillah, Ramadan 2015 menyaksikan saya kembali menjalani ibadat puasa sebulan penuh bersama ibu bapa dan keluarga tercinta di rumah kediaman. Well, pelajar asasi sains UM sesi 14/15 sedang bercuti sakanlah sekarang ini sementara menunggu kemasukan ke alam sarjana muda bermula bulan September nanti, Insya-Allah. Semestinya, peluang sebegini sangat jarang untuk dinikmati dan dikecapi, apatah lagi dengan usia saya yang makin meningkat seiring dengan peredaran masa dan zaman. Seingat saya, kali terakhir saya menjalani ibadat puasa sebulan penuh di rumah kediaman adalah ketika saya berada dalam darjah enam. Antara tahun 2008 hingga 2014, saya banyak melalui fasa Ramadan di sekolah, asrama, atau kolej sahaja.

Jika pada tahun lalu, sahabat-sahabat seasasi saya di Nilam Puri (kini dalam tahun pertama pengajian sarjana muda) yang bercuti asasi mengambil inisiatif untuk menghidupkan Ramadan dengan program Ihya' Ramadan atas talian (online), kami juga mahu mengambil inisiatif serupa. Jika dahulu mereka meletakkan jenama "#RaRe" (Ramadan: Reviving Imaan) sebagai identiti program Ihya' mereka (yang juga diguna pakai oleh adik-adik PASUM 15/16), kami pula berbesar hati bagi mengumumkan tema program Ihya' Online kami. Terimalah, "StORM" (Strive to Optimise Ramadan Month)!

*kilat sabung-menyabung, guruh berdentum
*tepukan gemuruh

Nota: Mohon sahabat-sahabat sarjana muda yang sedang bergembira menduduki peperiksaan akhir semester cemburu melihat kemanisan percutian puasa kami >:)

Jadi, pesan saya kepada diri sendiri dan sahabat-sahabat asasi daripada APIdS dan PASUM, garaplah peluang yang hadir sekali seumur hidup ini sebaik mungkin. Hayati dan jalani kehidupan Ramadan kita dengan penuh kesyukuran dan rasa kehambaan. Mari bersama-sama kita hidupkan malam dan siang Ramadan dengan amal dan kewajipan. Moga-moga matlamat takwa melalui pensyariatan ibadat puasa terlunas dan tercapai hendaknya.

Kerana Ramadan yang datang itu mungkin tidak akan kembali lagi...

Jadi, ayuh! Let's strive to optimise Ramadan month!

*guruh berdentum tum tum

---

Ahmad Muhaimin bin Ahmad Safaruddin
CEO,

#StORM
#Ramadan
#RamadanAdvice

Selasa, 2 Jun 2015

#142 - ADINDAKU SUDAH DI ALAM KAMPUS!


Rumahku terasa sepi sekali lagi.

Pada saat adik-adikku yang masih bersekolah sedang bergembira menghabiskan masa dua minggu cuti persekolahan dengan aktiviti membuang masa (keh keh), adik perempuanku yang sulung, Anis Syakirah​ pula mula mendaftarkan diri sebagai salah seorang pelajar diploma Universiti Teknologi MARA (UiTM) Perak Kampus Seri Iskandar​ pada hari ini. Maka, kesunyianlah adik perempuanku yang seorang lagi tidak berteman kerana kakaknya sudah berangkat pergi menempuh alam kampus yang menyimpan 1001 warna, khazanah, dan pengalaman, huhu. Hal ini secara tidak langsung menjadi rekod adik-beradik #ZHADAMI wanita pertama yang menjejakkan kaki ke institut pengajian tinggi. Yalah, dah nama pun kakak, mestilah masuk dahulu sebelum adik kan...

Di sebalik kesyukuran yang terzahir atas keberhasilan adikku mendapat tempat di universiti, terselit juga rasa hiba memandangkan seorang demi seorang daripada kalangan kami sudah mulai membesar dan menginjak ke alam belia dan dewasa. Masakan tidak? Perkembangan fizikal seiring dengan peningkatan umur juga menjadi indikator bahawa selepas ini, semakin sukarlah untuk kami adik-beradik berkumpul dan melakukan aktiviti bersama di rumah dalam satu-satu masa. Masing-masing pergi membawa hala tuju dan mencapai cita-cita. Belum dikira lagi jika ada dalam kalangan kami yang akan melangsungkan perkahwinan selepas ini. Mungkin - atau lebih tepat - pasti akan ada dalam kalangan kami yang berhijrah ke tempat lain atas pelbagai faktor - pekerjaan, mengikut keluarga mertua, dan sebab-sebab lain.

Lantas, perkara ini membuatkan memori aku kembali terngiang akan kisah silamku. Zaman di mana aku masih comel dan mentah. Tidak pernah kisah dan peduli pun akan kebimbangan hidup di atas dunia yang gila ini. Ya, begitulah dunia kanak-kanak. Namun begitu, apa yang lebih penting ialah kesemua ahli adik-beradik #ZHADAMI berada di sisi. Semuanya ada.

Melakukan kerja-kerja rumah bersama-sama,
Menyepah dan menyelerakkan rumah bersama-sama,
Bermain permainan indoor dan outdoor bersama-sama,
Berimaginasi dalam permainan komputer bersama-sama,
Menonton filem dan kartun bersama-sama,
Bergaduh dan berkelahi bersama-sama,
Rakam video, gelak kuat-kuat, lepas tu delete dan rakam semula bersama-sama...
Apa lagi ya?

Makan bersama,
Mandi bersama,
Tidur bersama...

Dan pelbagai lagi aktiviti 'bersama-sama' tapi bukan pada musim summer yang kita lakukan,
Bersama-sama...

Kini, zaman kanak-kanak aku sudah berlalu. Kanak-kanak yang tinggal dalam adik-beradik #ZHADAMI (pada saat artikel ini ditulis) cumalah adik lelaki bongsu saya sahaja. Yang lain semuanya sudah menginjak alam belia dan dewasa.

*dush* tepuk kelapa, eh kepala.

Yo bro, cukup-cukuplah throwback mengenangkan kisah lampau. Tak salah pun nak imbas kembali masa lalu, tapi jangan jadikan perkara tersebut sebagai asbab untuk aku terus leka akan tanggungjawab aku yang lebih berat dalam masa yang mendatang ni. Ingat balik, aku diciptakan di atas dunia ini untuk tujuan apa. Banyak lagi masalah ummah dan ad-deen yang perlu aku sama-sama bantu dan sama-sama perjuangkan demi meraih reda-Nya.

Hmm, betul tu. Hidup perlu diteruskan. Ya, masing-masing sudah besar. Hal ini juga bermakna tanggungjawab kita juga semakin besar, #ZHADAMI. Tapi, ingat tak sewaktu kita kecil dahulu, kita mampu melakukan semua perkara seperti di atas bersama-sama? Jadi, tak mustahillah kalau kita mampu menggalas tanggungjawab kita yang sebenar di atas dunia ini secara bersama-sama juga, kan? Malah, kehidupan kita ini pun sebenarnya sebuah madrasah, sekolah, atau universiti kehidupan. Kita tidak akan bergraduasi dari sistem pendidikan - atau lebih tepat - sistem tarbiah ini selagi roh belum terpisah dari jasad. Kita boleh belajar semua perkara dan menilai sudut pandang kehidupan ini dengan cara kita yang tersendiri. Walau jasad kita mungkin akan terpisah selepas ini, namun hati kita masih bisa terpaut utuh dengan izin-Nya. Betul tak adik-adik, abang-abang, dan kakak-kakak sekalian?

Doaku padamu wahai adik-beradikku sekalian, moga kita terus kuat dalam meniti arus dan liku kehidupan yang penuh pancaroba ini. Pegang erat-erat tangan kita, jangan sesekali dilepaskan! Ingin sekali aku mahu kita terus bersama-sama sehingga tiba di pintu jannah-Nya. Kalau dahulu kita bersama-sama di alam fantasi, namun kini ayuh kita bersama-sama menuju alam realiti.


"Ya, Allah! Engkau mengetahui bahawa hati-hati ini telah berkumpul kerana mengasihi-Mu, bertemu untuk mematuhi perintah-Mu, bersatu memikul beban dakwah-Mu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulatkan dan menyokong syariat-Mu. Maka, eratkanlah ya Allah akan ikatannya. Kekalkanlah kemesraan antara hati-hati ini akan jalannya yang sebenar. Penuhkanlah piala hati ini dengan cahaya rabbani-Mu yang tidak kunjung malap. Lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan iman, keyakinan, dan keindahan tawakal kepada-Mu. Hidup suburkanlah hati-hati ini dengan makrifat tentang-Mu. Jika Engkau mentakdirkan mati, maka matikanlah pemilik hati-hati ini sebagai syuhada dalam perjuangan agama-Mu. Engkaulah sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong..."

Kepada adindaku Anis Syakirah, selamat menuju ke gerbang universiti kehidupan! Semoga penulisan ini memberi inspirasi untuk menjadi seorang anak yang lebih solehah dan aset ummah yang bermanfaat, amin...

Nukilan abangmu,
Ahmad Muhaimin bin Ahmad Safaruddin

---

Nota kaki: #ZHADAMI di atas merujuk kepada abjad awal bagi nama-nama adik-beradikku bermula daripada bongsu kepada sulung. Oh ya, saya anak kedua. ^_^

Jumaat, 15 Mei 2015

#141 - IBRAH DARIPADA SURAH AL-JUMU'AH


(Dipetik daripada coretan usrah WhatsApp saya pada minggu lalu.)

Bismillah. Assalamu 'alaikum warahmatullah. Kita mulakan perkongsian kita pada pagi ini dengan Umm al-Furqan, al-Fatihah.

---

Alhamdulillah, Allah masih mengizinkan kita untuk terus bernafas dan menghirup udaranya pada pagi Jumaat yang penuh barakah ini. Sama-samalah kita berusaha menggunakan nikmat usia dan kehidupan ini untuk meningkatkan lagi amal-amal soleh dan meninggalkan segala kemungkaran yang dilarang.

Baik, pertama sekali saya ingin memohon maaf atas kelewatan saya dalam mengendalikan 'Usrah Whatsapp' kita pada minggu ini. Jadi, tanpa melengahkan masa, saya berkenan memilih tajuk "Surah al-Jumu'ah" sebagai intipati usrah kita bersesuaian dengan hari Jumaat pada hari ini. Jom tadabbur sama-sama!

---

Info Surah al-Jumu'ah:
  • Surah ke-62 dalam al-Quran. 
  • Mengandungi 11 potong ayat. 
  • Merupakan salah satu surah Madaniyyah (surah yang diturunkan selepas hijrah Rasulullah SAW ke Madinah).


Ok, kita akan lalui satu persatu setiap ayat yang ada dalam surah ini. Dah sedia ya semua? Mari kita mulakan!

---

✳ Ayat 1: Allah memulai surah ini dengan pujian-pujian terhadap diri-Nya. Hal ini membawa simbolik bahawa Dia ingin memberitahu sesuatu yang besar. Apa perkara yang besar itu? Kita lihat pada ayat yang seterusnya.

✳ Ayat 2-4: Allah mengutus Rasulullah SAW dengan tiga tujuan utama; TILAWAH, TAZKIYAH, dan TA'LIM (3T). Apa benda 3T tu?

➡ Tilawah: Membacakan ayat-ayat Allah.
➡ Tazkiyah: Menyucikan jiwa.
➡ Ta'lim: Mengajarkan Kitab (al-Quran) dan Hikmah (Sunnah).

3T ini bolehlah kita simpulkan sebagai "فضل الله" (kurniaan Allah) yang paling besar dalam hidup kita. Inilah tarbiyah yang diajar oleh Rasul SAW. Betapa kita sepatutnya beruntung jika kita memperoleh ketiga-tiga perkara ini dan dapat pula kita menggunakan modus operandi ini kepada orang lain pula.

✳ Ayat 5: Allah menempelak orang-orang yang diberi tugas membawa kitab Taurat tetapi tidak mengamalkannya seperti seekor KELDAI yang membawa kitab-kitab tebal. Ya, memang dalam ayat ini Allah berkata kepada golongan yang membawa kitab Taurat, tetapi cuba kita inplementasikan kepada diri kita sebagai pembawa kitab al-Quran. Cuba kita bayangkan kita yang berada di posisi tersebut sebagai golongan yang diberi ilmu mengenai Islam. Sahabat-sahabat boleh bayangkan tak betapa buruknya perumpamaan yang digunakan oleh Allah ini? Apa guna kalau kita ada ilmu yang banyak, pengetahuan yang luas, tetapi lokek untuk berkongsi dengan orang lain dan menyebarkannya? Kalian diibaratkan seperti keldai, beb!

✳ Ayat 6-8: Nabi mencabar orang-orang Yahudi untuk segera mengharapkan kematian kerana mereka mendabik dada dengan mengatakan merekalah kekasih Allah, bukan orang lain. Tetapi, adakah orang-orang Yahudi benar-benar mahu mengharapkan kematian dan bersedia dengannya? Sama sekali tidak! Kerana mereka tahu bahawa kejahatan mereka terlalu banyak sehingga mereka sangat takut untuk bertemu dengan kematian. Ketahuilah! Sekuat mana usaha kita untuk lari dari kematian, tak akan sekali-kali berhasil kerana kematian tetap akan mengejar kita. Jadi, cuba kita cabar dan tanya diri kita pula - dengan dosa dan maksiat kita yang masih berlambak, amal soleh entah ke mana, mungkin di utara atau di selatan, tetapi kita anggap diri kita sudah cukup baik, amal kita sudah bagus - jika pada saat ini Allah bagi peluang untuk kita mati, adakah kita sudah benar-benar bersedia bagi menerima kematian? Adakah perangai kita juga serupa dengan orang Yahudi? Tepuk dada, tanya iman!

*fuh fuh, rilek semua. Tenang, tarik nafas jap. Ok, kita sambung. ✌

✳ Ayat 9-11: Ok, dah sampai pun tiga ayat terakhir. Tiga ayat ini merupakan bahagian terakhir dalam surah ini yang mana Allah memerintahkan kita untuk bersegera pergi bertemu Allah dengan berangkat ke masjid, mendengar isi khutbah dengan teliti, serta menunaikan solat Jumaat. Tinggalkan segala urusan dunia dan utamakan urusan yang lebih besar, iaitu bertemu dengan Tuhan yang Maha Besar. Kalau kita perasan, hakikatnya dalam khutbah perlu juga ada penerapan 3T supaya masyarakat sentiasa beringat akan perkara ini setiap minggu. Kemudian, selepas selesai solat Jumaat, Allah memerintahkan kita agar bertebaranlah di atas muka bumi, dengan maksud rezeki bukan datang bergolek dengan hanya duduk merintih doa dan meratib zikir di dalam masjid, tetapi perlu disertai dengan usaha dan ikhtiar bagi memperoleh rezeki yang halal dan mencari kurniaan Allah. Itulah 3T yang disebutkan di atas sebentar tadi. Lihatlah betapa pentingnya 3T ini dalam kehidupan kita.

---

Alhamdulillah, sekian saja usrah kita pada hari ini. Sebarang teguran dan perkongsian tambahan adalah amat dialu-alukan. Sama-sama kita berkongsi ilmu yang bermanfaat demi meraih reda-Nya. Wallahu a'lam, yang baik itu daripada Allah dan yang lemah itu daripada kelemahan diri saya sendiri. Kita tangguhkan usrah kita pada pagi ini dengan kaffarah al-majlis dan surah al-'Asr.

Assalamualaikum warahmatullah. ^_^

Sabtu, 9 Mei 2015

#140 - UPU, APIDS, DAN NILAM PURI

Logo APIdS Gen-12

Keputusan Permohonan Kemasukan ke IPTA (atau juga dikenali dengan nama 'Unit Pusat Universiti' - UPU) bagi lepasan SPM atau setaraf telah pun diketahui pada hari Rabu (6 Mei 2015) yang lepas. Seperti biasa, drama setiap tahun, ada yang gembira kerana mendapat apa-apa yang dihajati, ada yang sebaliknya, namun ada juga yang masih berkira-kira sama ada ingin menerima atau tidak keputusan UPU tersebut. Mungkin atas faktor lain. Yalah, sama ada ingin menunggu keputusan JPA-MARA, atau ingin memilih kursus yang ditawarkan bawah jabatan agama Islam negeri masing-masing, atau ingin meneruskan pengajian dalam bidang STAM mahupun STPM, atau lebih meminati matrikulasi, atau sebab-sebab lain yang anda boleh jawab sendiri. Itu ini begitu begini ~

Walau bagaimanapun, seperkara yang menarik yang ingin saya kongsikan di sini ialah apabila secara tiba-tiba, saya seolah-olah menjadi sumber rujukan muktabar adik-adik. Bertubi-tubi mesej singgah masuk ke dalam telefon pintar saya, hatta daripada junior yang saya tidak kenal pun siapa mereka. Pandai diorang cari nombor saya. Matlamatnya cuma satu; mahu bertanya atau mendapatkan info lanjut mengenai kursus prauniversiti yang baru saja saya menamatkannya secara rasmi pada bulan April yang lalu. Itulah Asasi Pengajian Islam dan Sains (APIdS), the one and only double major courses at University of Malaya​ atau nama lainnya, "Asasi Paling Indah dan Seksi". Ok, itu mengarut.

Saat yang paling bermakna ketika membalas mesej adik-adik ini ialah apabila saya dapat menceritakan kursus ini dengan penuh perasaan teruja dan bangga. Kembang kempis lubang hidungku saat jari-jemariku (ibu jari je pun) ligat menari di atas skrin sentuh Xperia L bagi meyakinkan mereka bahawa kursus ini sangat cantik, menarik, tertarik, kau memang debom. Bukan apa, saya sebenarnya sangat suka kalau orang bertanyakan kursus ini, lebih-lebih lagi dalam bab menghasut pemikiran junior agar dapat memilih APIdS dengan penuh keyakinan dan keimanan.

Antara kegemaran lain juga ialah saya cenderung untuk menjelmakan keindahan dan kedamaian bumi Nilam Puri serta segala isi yang ada di atasnya kepada mereka. Betapa saya sebenarnya mahu sangat-sangat adik-adik ini dapat juga merasai apa-apa yang pernah saya rasai dan nikmati, khususnya sewaktu berada di Nilam Puri. Entah sumpahan apa yang meracuni minda yang membuatkan Nilam Puri antara bumi yang paling dirindui oleh saya. Memang tak mampu sebenarnya untuk saya nukilkan di sini. Sesiapa yang pernah berada di sana sahaja tahu bagaimana perasaannya. Daripada pensyarahnya, suasananya, makanannya, jalan rayanya, kereta sewanya (err...), dan pelbagai lagi.

Apa-apa pun, pada kesempatan yang penuh barakah ini, saya ingin mengalungkan ucapan jutaan tahniah kepada adindaku, saudari Anis Syakirah​ yang berjaya mendapat kursus yang diminati iaitu Diploma Reka Bentuk Dalaman di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Perak Kampus Seri Iskandar​. Moga menjadi seorang pereka dalaman yang hebat dan dapat membantu ummah melalui hasil rekaan anda, insya-Allah! Kepada adik-adik SPM 2014 yang lain juga, moga mendapat apa-apa yang dihajati! Yakinlah dengan segala percaturan Allah. Indeed, He is the best Planner!

"SEKOLAH BUKAN PENJARA, UNIVERSITI BUKAN KILANG"

Selasa, 28 April 2015

#139 - AKU INGIN KELUAR MENGEMBARA


Berdasarkan pemerhatian saya yang dangkal ini, saya dapat membuat penilaian awal bahawa penerbitan buku yang bergenrekan 'pengembaraan' (adventure) bakal menjadi 'trending' dalam bidang percetakan dan penjualan buku di Malaysia dalam masa yang terdekat ini. Hal ini sangat membakar serta mendorong jiwa saya untuk melakar impian dan menggapai cita-cita untuk menjadi seorang pengembara dalam usia yang masih segar ini. Lebih-lebih lagi salah seorang senior saya sewaktu menuntut ilmu di Madrasah Idrisiah dahulu, saudara Meor Farid Asyradi​ baru saja mengeluarkan buku pertama beliau, 'Travelog Mr. Traveller' yang mana beliau telah menjelajah dan mengelilingi 15 buah negara hanya dengan menggunakan sekeping tiket dan menaiki kereta api secara solo dengan usia belum mencecah 25 tahun!

Baru-baru ini, saya telah menyertai program 'Youth Awards, Convention, and Exhibition (YouthACE) 2015' di Dewan Besar Pusat Kebudayaan dan Kesenian Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (PKKSSAAS), Universiti Putra Malaysia (UPM), Serdang, Selangor pada 25 April 2015 yang lalu. Dalam program tersebut, ada suatu slot yang membuatkan saya terinspirasi dengan kisah seorang lagi anak muda berjiwa besar, saudara Badrul Hisham. Beliau juga telah melakukan perkara yang luar biasa dalam usia yang masih belia; mengayuh basikal sejauh lebih kurang 11,000 km dari London ke Malaysia! Tambahan pula, dengan saranan daripada ustaz Hasrizal Abdul Jamil sendiri yang menggalakkan anak-anak muda untuk keluar dari kota halaman dan pergi mengembara, menyalakan lagi api hamasah as-syabab dalam diri ini untuk belajar sesuatu daripada pengalaman sendiri.

Sewaktu Temasya Masjid ar-Rahman (TAMAR) diadakan pada 23 - 24 Mei 2015 yang lepas, ada sebuah slot bual bicara khas pada malam 23 Mei tersebut. Dua orang panelis dijemput pada malam itu iaitu Datuk Seri Haji Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir (Mantan Pengarah Urusan PROTON, Pengerusi Eksekutif Brainy Bunch Islamic Montessori, Nazir Masjid al-Falah USJ 9) dan saudara Muhammad Suhail Ahmad (Presiden Grup Penjejak Tamadun Dunia [GPTD]). Datuk Seri Syed Zainal Abidin berkongsi perihal 'Kepemimpinan Holistik: Pengalaman Dunia Korporat, Perniagaan, dan Sukarelawan' manakala saudara Suhail yang juga abang ipar kepada arwah Ahmad Ammar berkongsi pengalaman fenomena kisah Ahmad Ammar bin Ahmad Azam yang meninggal dunia seawal usia 20 tahun pada 2 November 2013 di Turki.

Dalam program bual bicara itu, saudara Suhail sebagai Presiden GPTD ada menekankan tiga sebab mengapa kita perlu mengembara, iaitu supaya kita dapat meletakkan sepenuh pergantungan kepada Allah, dunia ini tiada sempadan geografi, dan berdakwah seperti para sahabat Rasulullah SAW. Beliau juga ada berpesan supaya setiap anak muda, sebelum usia mencecah 35 tahun, anda mesti keluar mengembara. Arwah Ahmad Ammar sewaktu beliau masih hidup juga, beliau telah merancang sendiri pengembaraannya bersama rakan-rakannya. Allahu akbar. Betapa saya benar-benar terinspirasi pada malam itu. Lalu, saya pun pergi membeli buku 'Cerita Cinta Ahmad Ammar' yang dijual di Masjid ar-Rahman pada malam tersebut dan telah pun selesai membacanya. Maaflah, saya agak lewat sedikit membeli buku tersebut, huhu. Semoga saya jua mendapat syahid sepertimana arwah Ahmad Ammar memperolehnya, amin.

Ya Allah, izinkan hamba-Mu untuk keluar mengembara dan meneroka dunia ciptaan-Mu!

Selasa, 21 April 2015

#138 - SAYA DAN PERBANDINGAN AGAMA


Saya mula mempelajari bab perbandingan agama ketika saya masih dalam tingkatan lima (tahun 2012) di Institut Al-Qayyim​, Mengkuang, Bukit Mertajam, Pulau Pinang. Ketika itu, niat utama saya hanya mahu menghabiskan cuti umum Hari Malaysia​ selama tiga hari dua malam (14-16 September 2012) di rumah salah seorang sahabat junior saya, saudara Muawiyah Al Murtadho​ yang masih dalam tingkatan empat di sana. Namun begitu, perancangan Allah Maha Hebat. Sungguh tidak diduga, saya cuti bukan sekadar cuti, tetapi Dia mengizinkan saya untuk bertemu dengan pelbagai figura yang mantap dan mengutip sebanyak mungkin ilmu sepanjang berada di sana. Antaranya ialah Prof. Madya Dr. Mohd Asri bin Zainul Abidin (DrMAZA.com​). Buat pertama kalinya saya berkesempatan untuk mendengar ceramah beliau secara langsung, bertentang mata, bersalam, serta berbual pendek dengan beliau. Subhanallah, perasaan kagum dan teruja itu memang tidak mampu diungkapkanlah bagaimana rasanya.

Keterujaan saya tidak terhenti setakat itu sahaja. Kebetulan pula ketika saya balik 'bercuti' di sana, saya diizinkan pula untuk mengikuti penganjuran sebuah program yang diberi nama "Interactive Dakwah Training​" (IDT) Fasa 1 selama dua hari (15-16 September 2012) di tempat yang sama. Pelbagai 'speakers' yang hebat telah hadir mengisi slot program tersebut seperti Bro Lim Jooi Soon​, Bro Firdaus Wong Wai Hung​, dan Bro Mohd Amin Yaacob. Alhamdulillah, melalui program IDT inilah, saya mula mengenali kepentingan soal perbandingan agama dan mempelajari sejarah agama Kristian, Buddha, Hindu, adat dan budaya masyarakat Cina, bedah kitab Bible, salah faham terhadap Islam, dan banyak lagi. Allahu akbar, sungguh, ketika itu baru saya betul-betul faham mengapa saya perlu benar-benar bersyukur atas nikmat kurniaan Allah yang teragung kepada saya sejak lahir, iaitu nikmat deen al-Islam. Saya juga mula berasakan tanggungjawab besar yang harus dipikul, iaitu berdakwah bukan hanya kepada Muslim, bahkan kepada non-Muslim jua.

***


Tiga tahun sudah berlalu...

Alhamdulillah, pada 18-19 April 2015 yang lepas, saya berpeluang mengikuti program seumpama ini lagi, tetapi penganjurnya saja yang berbeza. Program yang diberi nama "Da'wah 101 Understanding Faiths" ini telah dianjurkan oleh Jabatan Usuluddin dan Perbandingan Agama Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dengan kerjasama Global UNITY Network​ dan Bro Shah Consultancy & Services​ di Mini Auditorium, UIAM Gombak, Selangor. Saya hadir dengan niat ingin menyegarkan semula kefahaman dan menambah pengetahuan mengenai ilmu perbandingan agama yang telah saya pelajari tiga tahun yang lalu. Antara 'speakers' yang hadir ialah Bro Shah Kirit​, Bro Engku Fauzi​, dan Bro Mas-Yuri Mahyiddin. Alhamdulillah, saya berhasil memperkukuh kefahaman dan meningkatkan ilmu pengetahuan berkenaan perkara ini. Terima kasih kepada sahabat saya, saudara Saiful Islam​, saudara Amirul Mustaqim​, dan lain-lain atas ajakan kalian sebelum ini untuk saya sama-sama menyertai program ini.

Kini, setelah sekian banyak teori yang telah saya suap dan telan, bila lagi saya mahu turun ke lapangan dan melakukan perubahan? Ya Allah, berikan saya kekuatan untuk terus melakukan islah dan dakwah dalam menerajui umat, amin!

***

"Katakanlah (wahai Muhammad), 'Wahai Ahli Kitab! Marilah (kita) menuju kepada satu Kalimah (pegangan) yang sama antara kami dan kamu, bahawa kita tidak menyembah selain Allah dan kita tidak mempersekutukan-Nya dengan sesuatu pun, dan bahawa kita tidak menjadikan satu sama lain tuhan-tuhan selain Allah.' Jika mereka berpaling, maka katakanlah (kepada mereka), 'Saksikanlah, bahawa kami ialah Muslim.'"
(Ali 'Imran, 3: 64)

Jumaat, 13 Februari 2015

#137 - BELASUNGKAWA TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ...


ALLAHUAKBAR ! ALLAHUAKBAR ! ALLAHUAKBAR !

Sama dengan malam kesyahidan Imam Hasan al-Banna. Malam yang barakah.

Jadilah kita seperti Abu Bakar yang mengingatkan ummat perjuangan wajib diteruskan walau setelah kewafatan Nabi.

Jadilah kita seperti Umar al-Khattab yang mengingatkan umat setelah wafatnya Ar-Rasul betapa kritikal tanggungjawab kita mempunyai dan mengekalkan khilafah.

Jadilah kita seperti tentera Usamah yang kekal berada di ribat perjuangan Islam walau mendapat berita sedih pemergian pemimpin mereka, kekasih Allah.

Teringat ketika perginya Al-Fadhil Ustaz Fadhil Noor, Tuan Guru Haji Abdul Hadi mengingatkan kita :

"Kita mungkin kehilangan pemimpin. Tetapi kita tidak akan kehilangan kepimpinan."

Terus menyambung amanah. Al-Fatihah buat Tuan Guru Bentara Setia Nik Abdul Aziz Nik Mat.

إنا لله وإنا إليه راجعون. اللهم اغفر له وارحمه وعافه واعف عنه. T-T

Info gambar: Inilah satu-satunya saat manis yang saya ada bersama Tuan Guru. Semoga tenang di sana wahai Tuan Guru. Kami juga bakal mengikuti jejak langkahmu suatu hari nanti...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SILA TINGGALKAN ULASAN ANDA