Khamis, 18 Jun 2015

#143 - PERUTUSAN KHAS RAMADAN 1436H


PERUTUSAN KHAS RAMADAN 1436 (Halamak tajuk)

Lebih tujuh tahun sudah berlalu.

Alhamdulillah, Ramadan 2015 menyaksikan saya kembali menjalani ibadat puasa sebulan penuh bersama ibu bapa dan keluarga tercinta di rumah kediaman. Well, pelajar asasi sains UM sesi 14/15 sedang bercuti sakanlah sekarang ini sementara menunggu kemasukan ke alam sarjana muda bermula bulan September nanti, Insya-Allah. Semestinya, peluang sebegini sangat jarang untuk dinikmati dan dikecapi, apatah lagi dengan usia saya yang makin meningkat seiring dengan peredaran masa dan zaman. Seingat saya, kali terakhir saya menjalani ibadat puasa sebulan penuh di rumah kediaman adalah ketika saya berada dalam darjah enam. Antara tahun 2008 hingga 2014, saya banyak melalui fasa Ramadan di sekolah, asrama, atau kolej sahaja.

Jika pada tahun lalu, sahabat-sahabat seasasi saya di Nilam Puri (kini dalam tahun pertama pengajian sarjana muda) yang bercuti asasi mengambil inisiatif untuk menghidupkan Ramadan dengan program Ihya' Ramadan atas talian (online), kami juga mahu mengambil inisiatif serupa. Jika dahulu mereka meletakkan jenama "#RaRe" (Ramadan: Reviving Imaan) sebagai identiti program Ihya' mereka (yang juga diguna pakai oleh adik-adik PASUM 15/16), kami pula berbesar hati bagi mengumumkan tema program Ihya' Online kami. Terimalah, "StORM" (Strive to Optimise Ramadan Month)!

*kilat sabung-menyabung, guruh berdentum
*tepukan gemuruh

Nota: Mohon sahabat-sahabat sarjana muda yang sedang bergembira menduduki peperiksaan akhir semester cemburu melihat kemanisan percutian puasa kami >:)

Jadi, pesan saya kepada diri sendiri dan sahabat-sahabat asasi daripada APIdS dan PASUM, garaplah peluang yang hadir sekali seumur hidup ini sebaik mungkin. Hayati dan jalani kehidupan Ramadan kita dengan penuh kesyukuran dan rasa kehambaan. Mari bersama-sama kita hidupkan malam dan siang Ramadan dengan amal dan kewajipan. Moga-moga matlamat takwa melalui pensyariatan ibadat puasa terlunas dan tercapai hendaknya.

Kerana Ramadan yang datang itu mungkin tidak akan kembali lagi...

Jadi, ayuh! Let's strive to optimise Ramadan month!

*guruh berdentum tum tum

---

Ahmad Muhaimin bin Ahmad Safaruddin
CEO,

#StORM
#Ramadan
#RamadanAdvice
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SILA TINGGALKAN ULASAN ANDA