Selasa, 28 Jun 2016

#178 - JANGAN TERBURU-BURU DALAM MENGHAKIMI


#TadabburQuran
#Day23
#Juz23

۞ وَهَلْ أَتَىٰكَ نَبَؤُا۟ ٱلْخَصْمِ إِذْ تَسَوَّرُوا۟ ٱلْمِحْرَابَ

Dan sudahkah sampai kepadamu (wahai Muhammad) berita (perbicaraan dua) orang yang berselisihan? Ketika mereka memanjat tembok tempat ibadat;

إِذْ دَخَلُوا۟ عَلَىٰ دَاوُۥدَ فَفَزِعَ مِنْهُمْ ۖ قَالُوا۟ لَا تَخَفْ ۖ خَصْمَانِ بَغَىٰ بَعْضُنَا عَلَىٰ بَعْضٍ فَٱحْكُم بَيْنَنَا بِٱلْحَقِّ وَلَا تُشْطِطْ وَٱهْدِنَآ إِلَىٰ سَوَآءِ ٱلصِّرَٰطِ

Iaitu ketika mereka masuk kepada Nabi Dawud, lalu baginda terkejut melihat mereka; mereka berkata kepadanya: "Janganlah takut, (kami ini) adalah dua orang yang berselisihan, salah seorang daripada kami telah berlaku zalim kepada yang lain; oleh itu hukumkanlah antara kami dengan adil, dan janganlah melampaui (batas keadilan), serta pimpinlah kami ke jalan yang lurus.

إِنَّ هَٰذَآ أَخِى لَهُۥ تِسْعٌ وَتِسْعُونَ نَعْجَةً وَلِىَ نَعْجَةٌ وَٰحِدَةٌ فَقَالَ أَكْفِلْنِيهَا وَعَزَّنِى فِى ٱلْخِطَابِ

"Sebenarnya orang ini ialah (seorang sahabat sebagai) saudaraku; ia mempunyai sembilan puluh sembilan ekor kambing betina dan aku mempunyai seekor sahaja; dalam pada itu ia (mendesakku dengan) berkata: 'Serahkanlah yang seekor itu kepadaku', dan dia telah mengalahkan daku dalam merundingkan perkara itu".

Sad (38: 21-23)

---

󾓶 Hari ini, kita akan mengambil sedikit pelajaran daripada kisah Nabi Dawud AS melalui perbualan dalam ayat di atas. Sebagai umat Islam, kita mesti menunjukkan sifat hormat dan kemuliaan yang tinggi terhadap para Nabi dan Rasul kita. Walaupun para Nabi kita mempunyai nama yang sama dengan nama yang ada dalam tradisi Kristian dan Yahudi yang berbagai-bagai, namun cara kita berfikir dan cara kita menghormati para Nabi tidak sama dengan cara mereka berfikir dan cara mereka menghormati para Nabi.

󾓶 Kisah yang diceritakan dalam al-Quran ini mengisahkan Dawud AS sedang berada di mihrab (tempat solat) baginda dan baginda ialah seorang khalifah ketika itu. Kita memanggilnya "khalifah" dan bukan "raja" kerana Allah menggelarnya demikian pada ayat ke-26 dalam surah yang sama. Terma "khalifah" digunapakai untuk seseorang yang ditinggalkan di bumi bagi melaksanakan perintah Allah.

󾓶 Jadi, ayat di atas bermula dengan sebilangan orang memanjat dinding tembok Dawud AS lalu pergi ke mihrabnya. Baginda berasa sangat terkejut dengan kehadiran mereka. Kalimah "فزِع" bermaksud ketakutan yang berpunca daripada rasa terkejut dan baginda sememangnya tidak tahu apa yang sedang berlaku. Tetapi, mereka menenangkan Dawud supaya jangan berasa takut lalu menerangkan kepadanya mengenai tujuan kedatangan mereka ke situ.

󾓶 Mereka yang datang ke mihrab Nabi Dawud tersebut sebenarnya terdiri daripada dua kumpulan manusia (dua kumpulan, bukan dua orang) yang berlaku sedikit perselisihan antara mereka. Jadi, mereka datang kepada Nabi Dawud bagi memohon pertolongan baginda untuk menyelesaikan kemelut yang dihadapi oleh mereka. Mereka melihat ketokohan Dawud AS yang telah berjaya membunuh Jalut pada suatu ketika, jadi mereka menganggap hanya baginda ialah orang terbaik yang mampu menangani isu tersebut.

󾓶 Isu mereka adalah salah seorang saudara mereka (si A) mempunyai 99 ekor kambing biri-biri dan yang seorang lagi (si B) hanya mempunyai seekor kambing biri-biri sahaja. Jadi, si A itu telah memaksa si B agar menyerahkan saja seekor biri-biri itu kepadanya. Si A seolah-olah telah membuli si B. Jadi, si B mengadu masalah tersebut kepada Nabi Dawud. Baginda mendengar aduannya, kemudian baginda mengeluarkan keputusan seperti dalam ayat ke-24 surah ini:

قَالَ لَقَدْ ظَلَمَكَ بِسُؤَالِ نَعْجَتِكَ إِلَىٰ نِعَاجِهِۦ ۖ وَإِنَّ كَثِيرًا مِّنَ ٱلْخُلَطَآءِ لَيَبْغِى بَعْضُهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ إِلَّا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَعَمِلُوا۟ ٱلصَّٰلِحَٰتِ وَقَلِيلٌ مَّا هُمْ ۗ ...

Nabi Dawud berkata: "Sesungguhnya ia telah berlaku zalim kepadamu dengan meminta kambingmu itu (sebagai tambahan) kepada kambing-kambingnya; dan sesungguhnya kebanyakan daripada orang-orang yang bergaul dan berhubungan (dalam berbagai-bagai lapangan hidup), sesetengahnya berlaku zalim kepada sesetengah yang lain, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh; sedang mereka amatlah sedikit!..."

󾓶 Kenyataan Nabi Dawud AS amat tepat iaitu seringkali rakan niaga akan berakhir dengan melakukan huru-hara atau mengambil kesempatan antara satu sama lain kecuali bagi mereka yang benar-benar beriman dan beramal soleh, dan mereka ini adalah sangat sedikit. Usai baginda mengeluarkan kenyataan tersebut, kumpulan manusia tadi tiba-tiba hilang dari pandangan. Oh, rupa-rupanya yang datang tadi ialah malaikat! Apabila Dawud AS sedar bahawa Allah sedang mengujinya, baginda terus beristighfar kepada Tuhannya lalu bersujud dan bertaubat (ok, boleh buat sujud tilawah sekarang 󾌳).

󾓶 Untuk pengetahuan semua, kisah ini ada dalam versi Bible (Israiliyyat) tetapi dengan jalan cerita yang ditokok tambah dan sangat tidak patut untuk kita mengatakannya terhadap para Nabi. Diceritakan, Dawud AS (David) berkenan dengan isteri salah seorang jeneralnya. Bagi membolehkan baginda mengahwini isteri jeneral tersebut, baginda telah menghantar jeneral itu ke dalam satu peperangan supaya beliau terbunuh. Ketika itu, Dawud telah pun mempunyai 99 orang isteri dan baginda mahu isteri yang ke-100. Jadi, Allah mahu memberinya pengajaran dengan menghantar sebilangan orang yang mempunyai masalah biri-biri tadi. Oleh sebab itulah, baginda melakukan taubat.

󾓶 Kisah yang diceritakan dalam al-Quran sangat jelas. Pertama, kita langsung tidak boleh menerima riwayat Israiliyyat tersebut kerana telah memfitnah Nabi Allah dengan sesuatu yang kita sendiri pun tidak boleh jangka, hatta daripada seorang Muslim yang jahat. Kedua, yang paling penting ialah ayat-ayat di atas tadi sebenarnya sudah ada jawapan terhadap apa yang telah berlaku. Sebilangan 'manusia' datang kepada Dawud AS sehingga membuatkan baginda terkejut (ففزع منهم). Jelas, seorang hakim jika hendak menghakimi sesuatu kes, dia tidak boleh berada dalam keadaan trauma atau terganggu. Itu masalah pertama Nabi Dawud AS. Baginda bukan berada dalam keadaan yang terbaik disebabkan oleh perbuatan mereka.

󾓶 Selepas itu, kumpulan 'manusia' tersebut mula membentangkan kes mereka. Hanya si B yang menceritakan masalahnya, iaitu dia mempunyai seekor kambing biri-biri tetapi kawannya yang mempunyai 100 ekor mahu mengambil biri-birinya. Jika seorang hakim itu berada dalam kondisi minda yang terbaik, dia perlu berkata, "nanti dulu, apa bukti kamu? Walaupun kamu memanggilnya sebagai pesalah, tak semestinya dia benar-benar bersalah. Biar saya dengar pula penjelasan daripada pihak yang lain." Tetapi dalam kisah ini, Dawud AS terus saja menjalankan hukuman dengan mengatakan si A telah menzalimi si B tanpa mendengar penjelasan terlebih dahulu daripada si A disebabkan baginda masih berada dalam keadaan terperanjat.

󾓶 Kemudian, dengan serta-merta kumpulan 'manusia' tadi hilang lalu membuatkan Nabi Dawud tersedar bahawa baginda sepatutnya tidak tergesa-gesa dalam membuat keputusan. Baginda sepatutnya bertenang terlebih dahulu, memahami situasi itu sepenuhnya, meminta penjelasan daripada kedua-dua belah pihak, kemudian barulah baginda mengeluarkan keputusan. Oleh kerana itulah, baginda melakukan taubat. Baginda telah belajar bahawa jangan bersikap terburu-buru dalam menjalankan sesuatu hukuman.

󾓶 Sad, 38:26

يَٰدَاوُۥدُ إِنَّا جَعَلْنَٰكَ خَلِيفَةً فِى ٱلْأَرْضِ فَٱحْكُم بَيْنَ ٱلنَّاسِ بِٱلْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ ٱلْهَوَىٰ فَيُضِلَّكَ عَن سَبِيلِ ٱللَّهِ ۚ إِنَّ ٱلَّذِينَ يَضِلُّونَ عَن سَبِيلِ ٱللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌۢ بِمَا نَسُوا۟ يَوْمَ ٱلْحِسَابِ

"Wahai Dawud, sesungguhnya Kami telah menjadikanmu khalifah di bumi, maka jalankanlah hukum antara manusia dengan (hukum syariat) yang benar (yang diwahyukan kepadamu); dan janganlah engkau menurut hawa nafsu, kerana yang demikian itu akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Sesungguhnya orang-orang yang sesat dari jalan Allah, akan beroleh azab yang berat pada hari hitungan amal, disebabkan mereka melupakan (jalan Allah) itu."

Dalam ayat ini, Allah SWT telah berfirman bahawa Dia telah menjadikan Dawud AS sebagai khalifah di atas muka bumi, maka hendaklah baginda menjalankan hukuman antara manusia dengan hak (keadilan). Kalaulah kisah di atas mengatakan bahawa baginda telah melakukan jenayah (menjadikan isteri jeneral sebagai isteri ke-100), sudah tentulah ayat tersebut berbunyi seperti ini: "Kami telah menjadikan kamu sebagai khalifah di atas muka bumi, maka berlaku adillah terhadap diri sendiri!"

󾓶 Allah juga menasihati Dawud AS supaya jangan menuruti hawa nafsu ketika menghakimi sesuatu perkara kerana hal tersebut boleh membawa kita tersasar dari jalan Allah. Inilah pengajaran kepada Nabi Dawud AS dan juga pengajaran yang indah kepada sistem kehakiman kita. Seorang hakim tidak boleh menjatuhkan hukuman dengan emosi berat sebelah atau di bawah tekanan.

󾓶 Apa yang kita lihat sekarang ini, di negara-negara yang korup, terdapat para hakim yang diancam, disogok, dirasuah, atau diganggu emosinya sebelum melangkah ke dalam mahkamah. Ada sebahagian kes perceraian yang mana hakim tersebut terus menjatuhkan hukuman cerai tanpa memahami sepenuhnya situasi sebenar atau disebabkan cenderung kepada mana-mana pihak sama ada suami atau isteri. Justeru, para hakim perlu berada dalam keadaan emosi yang neutral. Jika tidak, mereka tidak mampu menjalankan tugas dengan sebaiknya.

󾓶 Inilah keindahan ayat al-Quran daripada Allah SWT yang telah menetapkan piawaian keadilan yang tinggi. Piawaian ini bukan tertakluk kepada pihak hakim sahaja, malah kepada sesiapa jua jika hendak menjalankan sebarang proses penghakiman sama ada dalam urusan keluarga, kawan, kerja, organisasi, dan lain-lain. Proses penghakiman perlu dijalankan dengan emosi yang penuh stabil dan neutral serta tidak diganggu oleh ketidaktentuan fikiran, ketidakseimbangan emosi, atau kecenderungan kepada mana-mana pihak.

Barakallahu li walakum. (jangan lupa sujud tilawah!) ✌

#RamadanFiesta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SILA TINGGALKAN ULASAN ANDA