Jumaat, 1 Julai 2016

#181 - MENJULANG MARTABAT RASUL SAW


#TadabburQuran
#Day26
#Juz26

إِنَّآ أَرْسَلْنَٰكَ شَٰهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا

Sesungguhnya Kami telah mengutusmu (wahai Muhammad) sebagai Rasul yang menjadi saksi (yang diterima keterangannya), dan sebagai pembawa berita gembira (kepada orang-orang yang beriman), serta pemberi amaran (kepada orang-orang yang ingkar).

لِّتُؤْمِنُوا۟ بِٱللَّهِ وَرَسُولِهِۦ وَتُعَزِّرُوهُ وَتُوَقِّرُوهُ وَتُسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلًا

(Kami mengutusmu wahai Muhammad) supaya engkau dan umatmu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, dan supaya kalian kuatkan agama-Nya serta memuliakan-Nya, dan supaya kalian beribadat kepada-Nya pada waktu pagi dan petang.

Al-Fath (48: 8-9)

---

🕌 Sesuatu yang menarik yang boleh kita ambil tahu, surah Muhammad merupakan surah ke-47 mengikut turutan surah dalam al-Quran, surah al-Fath pula merupakan surah ke-48, manakala surah al-Hujuraat ialah surah ke-49. Ketiga-tiga surah yang berturutan ini adalah suatu siri pembelajaran yang cukup komprehensif mengenai apa yang dimaksudkan dengan keimanan kepada Nabi Muhammad SAW serta mengenai sikap hormat dan cinta kepadanya. Suatu kursus yang berkaitan antara hubungan kita dengan Nabi SAW kesemuanya berada dalam satu tempat.

🕌 Ayat-ayat di atas merupakan ayat dari surah ke-48 (al-Fath) yang berbicara tentang apa yang perlu kita perbuat terhadap hubungan kita dengan Rasulullah SAW. Untuk lebih memahami ayat-ayat ini, kita perlu benar-benar memahami konsep "إلتِفات" (peralihan; perubahan; transisi). Bayangkan dalam suatu kelas yang terbahagi kepada dua bahagian, satu bahagian lelaki dan di sebelahnya ialah bahagian perempuan. Jadi, kita sebagai guru di hadapan boleh berkata, "kamu buat ini, kamu buat itu" sambil menunjuk kepada dua entiti (lelaki dan perempuan) dalam masa yang sama. Contoh lain, kita sebagai seorang guru dan kesemua anak murid kita ada di dalam kelas. Kita pun mula memberi arahan, "kamu semua boleh mula buat kerja dan kamu (sambil menunjuk kepada ketua kelas) tolong jaga dan kawal mereka." Jadi, kita telah bercakap kepada dua entiti dalam satu-satu masa; seorang ketua kelas dan murid-murid yang lain.

🕌 Justeru, dalam dua ayat al-Quran di atas, ayat yang pertama Allah berkata kepada Rasulullah SAW dengan "kamu" dan ayat yang kedua pula, Allah berkata kepada kita dengan "kalian". Seolah-olah Allah melihat dari atas dan Dia memberitahu Nabi "kamu lakukan ini dan kalian lakukan ini" tetapi masih dalam satu perbualan. Allah sebagai Pembicara dan Dia berbicara kepada kedua-dua belah pihak; Nabi SAW dan kita dalam satu aliran.

🕌 Allah berfirman: "إنا أرسلناك شاهدًا ومبشرًا ونذيرًا" (Sesungguhnya Kami telah mengutusmu sebagai Rasul yang menjadi saksi dan sebagai pembawa berita gembira serta pemberi amaran). Allah telah mengutus Nabi sebagai saksi. Bahagian inilah yang paling menakutkan kerana apabila baginda SAW sebagai seorang saksi, bermakna baginda boleh memberikan keterangan kepada sesiapa saja yang berada di situ. Para sahabat berasa sangat gerun akannya. Tetapi, Allah memberi mereka harapan semula dengan mengatakan Nabi juga sebagai "مبشر" (pembawa berita gembira) dan "نذير" (pemberi amaran). Kesimpulannya, Rasulullah SAW diberikan tiga gelaran: sebagai seorang saksi, pembawa berita gembira, dan pemberi amaran.

🕌 Kemudian, pada ayat seterusnya Allah berfirman kepada para Muslim pula, termasuk kita pada hari ini, "لتؤمنوا بالله ورسوله" (supaya kalian beriman kepada Allah dan Rasul-Nya). Seolah-olah Allah sedang memberitahu kita untuk menghormati baginda SAW. Pada mulanya Allah berkata kepada baginda dan kemudian Dia menyambung dengan maksud lebih kurang begini: "Kalian nampak apa yang telah Aku lakukan kepadanya? Aku telah mengutusnya sebagai Rasul kepada kalian supaya kalian boleh beriman kepada Allah dan Rasul-Nya."

🕌 Sambungan: "وتعزّروه..." (dan supaya kalian kuatkan agama-Nya...). Betapa indahnya perkataan itu! Pernahkah kita melihat seorang pelajar berlari mendapatkan gurunya lalu menawarkan diri untuk membantu? "Izinkan saya bawa beg cikgu." Kemudian, dia pun menolong membawanya. Atau, mungkin kita pernah melihat orang tua yang datang ke masjid dan ingin menanggalkan kasutnya, kemudian ada orang lain menghulurkan bantuan, "biar saya tolong letakkan kasut pak cik di atas rak." Atau, mungkin ayah kita ingin mengangkut bagasi untuk diletakkan di dalam bonet kereta, lalu kita pun datang menawarkan bantuan, "tak apa ayah, biar saya angkut beg ini untuk ayah." Pernah, bukan?

🕌 Beberapa situasi mengharukan di atas menunjukkan sifat penghormatan yang tinggi dan kita membantu seseorang bukan disebabkan mereka meminta pertolongan kita, tetapi disebabkan kita tidak boleh bertoleransi dengan mereka yang melakukan sesuatu sedangkan kita berada di sana, tetapi tidak berbuat apa-apa. Sifat hormat inilah yang disebut sebagai "تعزير". Allah berkata bahawa kita patut mempunyai perasaan tersebut terhadap Rasul-Nya SAW. Perasaan hormat yang cukup tinggi itu mendorong kita untuk membantunya.

🕌 Namun begitu, bagaimana kita boleh membantu Nabi SAW? Baginda sudah tiada. Baik, Allah telah mengajar kita sebuah doa yang diamalkan oleh Nabi SAW dan baginda mengajar kita untuk berdoa dengannya: "اللهمَّ انْصُرْ مَنْ نَصَرَ دِيْنَ محمّدٍ صلّى الله عليه وسلّم" (Ya, Allah! Bantulah sesiapa yang membantu agama Muhammad SAW). Dalam surah al-Saff, Allah telah mendidik kita melalui satu firman-Nya: "من أنصاري إلى الله..." (...siapakah yang akan menjadi penolong-penolongku untuk menegakkan agama Allah?) Ini ialah kata-kata `Isa AS. Lalu, golongan Hawariyyun (pengikut setia Nabi `Isa yang beriman) menjawab, "نحن أنصار الله" (kamilah penolong-penolong Allah). Jadi, jika kita membantu agama Islam, secara tidak langsung kita sedang memartabatkan baginda SAW.

🕌 Setiap kali kita melakukan sesuatu untuk agama Allah, kita perlu ingat bahawa niat kita bukan sekadar bagi meraih reda Allah, tetapi niat kita juga adalah bagi melambangkan rasa hormat dan cinta yang cukup tinggi kepada Rasulullah SAW dengan bersegera melakukan apa-apa saja yang sepatutnya dilakukan untuk agama ini.

🕌 Sambungan lagi: "وتوقّروه..." (dan supaya kamu memuliakannya...). Kalimah "وقر" bermaksud "suatu beban". "توقروه" bermaksud kita memahami bahawa baginda ialah personaliti yang cukup agung. Apabila disebut baginda "sallallahu `alayhi wasallam", di sana terkandung kehebatan dan keseriusan. Ucapan ini bukan sesuatu yang ringan atau biasa-biasa kerana baginda bukan orang biasa-biasa. Apabila nama baginda SAW disebut, secara automatik muka, perasaan, dan sikap kita berubah (dengan bersikap serius). Kita sepatutnya menjadi seperti itu.

🕌 Akhir sekali: "وتسبّحوه بكرةً وأصيلًا" (dan supaya kamu mengakui kesempurnaan-Nya pada waktu pagi dan petang). Subhanallah! Allah berfirman bahawa Allah mengutus baginda SAW supaya kita beriman kepada Allah dan Rasul-Nya (لتؤمنوا بالله ورسوله). Allah berbicara tentang diri-Nya dahulu. Kemudian, ayat tersebut bertukar dan mula bercakap soal Rasul pula (وتعزروه وتوقروه). Tetapi kemudian, pada akhirnya, ayat tersebut kembali dan berakhir dengan Allah semula (وتسبحوه بكرة وأصيلا). Sekarang, apa maksud "و" dalam "وتسبحوه بكرة وأصيلا"? Huruf waw ini boleh jadi "waw bayyinah" — waw penjelasan. Iaitu dengan menunjukkan penghormatan, kemuliaan, dan keseriusan dalam hubungan kita dengan Nabi SAW, barulah kita boleh melakukan "tasbeeh" (pengakuan kesempurnaan kepada Allah). Jika kita tidak mempunyai perasaan hormat yang sewajarnya kepada Nabi SAW, kita tidak akan dapat mempunyai perasaan hormat kepada Allah SWT. Kita tidak akan dapat mengakui kesempurnaan Allah SWT.

🕌 Tidak percaya? Cuba kita lihat dan amati mereka yang memegang kepercayaan yang lain daripada kita. Hubungan mereka dengan Allah sangat aneh. Mereka boleh bercakap tentang Allah yang kita sebagai seorang Muslim sendiri tidak boleh bayangkan. Kita terganggu dengan kata-katanya. Bagaimana mereka boleh bercakap tentang Tuhan atau Allah seperti itu?! Kemudian, kita menyedari hubungan mereka dengan para Nabi mereka dan berfikir, "oh, di sini puncanya! Kau tak akan boleh mempunyai tasbih kepada Allah jika kau tak mempunyai ta`zir dan tawqir kepada Nabi dan Rasul kau. Kau ketiadaan kemuliaan dan keseriusan terhadap para Nabi dan Rasul, dan disebabkan itu kau tak mampu mempunyai hubungan yang elok dengan Allah."

🕌 Moga-moga Allah menjadikan kita orang yang menjulang maruah dan martabat Rasul kita SAW serta mempunyai rasa hormat yang paling tinggi agar bisa membakar keinginan kita untuk terus membantu prinsip perjuangan baginda SAW sebagai tanda kesetiaan kita kepadanya. Amin.

Barakallahu li walakum.

#RamadanFiesta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SILA TINGGALKAN ULASAN ANDA