Jumaat, 2 September 2016

#190 - ANAK MERDEKA DI CNU

31 Ogos 2016.

Today is a brand new day!

Barangkali itu ayat yang terlafaz dari lubuk hati seorang anak muda bernama Ahmad Muhaimin saat menikmati pagi pertamanya di Chonnam National University (CNU). Waktu Subuh di sini masuk sekitar jam 4.45 pagi, berbeza sekali dengan waktu Subuh di Malaysia. Begitu jua saat matahari mula menampakkan dirinya pada kira-kira jam 6.00 pagi ke atas. Tika mata tertumpu pada pemandangan kota Gwangju berlatarkan langit duha nan indah dari tingkap bilik, lisan segera mengungkapkan kalimah tasbih memuji keindahan alam ciptaan-Nya. Foto pemandangan tersebut telah saya abadikan ke dalam laman Instagram peribadi.


Alkisahnya, sewaktu saya ingin memuat naik gambar di atas ke laman Instagram, saya perlu turun dari dormitori saya yang berada di tingkat ke-11 dan keluar ke kawasan rumah kedai yang terletak di belakang bangunan tempat saya menginap seperti yang tertera di dalam gambar. Hal ini yang demikian kerana, malam sebelumnya ketika saya baru tiba di dormitori ini, ketika saya cuba mencari dan menyambung Internet tanpa wayar (WiFi) ke dalam gajet saya sebelum tidur, terdapat hanya satu jenis sambungan WiFi sahaja yang percuma, boleh didapati, dan boleh disambung. WiFi yang saya gunakan itu pun berpunca dari kawasan rumah kedai tersebut. WiFi lain yang lebih laju termasuk WiFi bangunan penginapan ini mempunyai kata laluannya yang tersendiri.

Jadi, disebabkan 'WiFi rumah kedai' yang saya 'sedut' dari atas bilik adalah sangat perlahan dan agak menyakitkan hati (haha), lalu saya membuat keputusan untuk turun dan pergi ke kawasan kedai yang dipercayai menjadi sumber WiFi percuma itu. Hendak buat macam mana, saya hanya mampu bergantung sepenuhnya kepada 'talian hayat' WiFi ini bagi terus berhubung dan memberi perkembangan terkini kepada ahli keluarga, guru-guru, dan rakan-rakan di tanah air melalui media sosial. Kalau di rumah atau di UM pun, saya langsung tidak melanggan sebarang data atau pelan Internet. Mungkin hari-hari seterusnya, jika saya sudah dapat membeli kad modul pengenalan pelanggan (SIM) Korea yang mempunyai pelan Internet tersendiri, maka tidaklah perlu untuk saya hanya sekadar bergantung harap kepada WiFi saat menggunakan telefon pintar.

Maka, pagi itu mencatatkan sejarahnya yang tersendiri apabila secara rasminya, si empunya nama Ahmad Muhaimin melakukan derapan kaki dengan lebih gah dan berani di atas tanah daerah Bukgu secara bersendirian. Angin pada pagi itu agak kuat. Rasa sejuknya sedikit menikam tulang sumsum. Ya, pengalaman merasai deruan angin sebegini amat jarang sekali dapat dinikmati di Malaysia. Lalu, saya menarik nafas dalam-dalam dan menghembuskannya kembali sambil meluahkan rasa syukur yang tidak terperi ke hadrat Ilahi. "Alhamdulillah, terima kasih pada-Mu ya Allah, akhirnya aku sampai jua ke sini," bisik saya di dalam hati.

Pada jam 10.45 pagi, saya bertemu mata dengan salah seorang sahabat saya yang sama-sama menyertai program pertukaran pelajar ini, saudara Adib At Tamimi di hadapan bangunan penginapan setelah berbincang mengenai beberapa hal yang berbangkit di dalam aplikasi WhatsApp, bermula daripada soal kondisi dan lokasi bilik hinggalah kepada kisah ketibaan malam sebelumnya serta keadaan WiFi dormitori. Walaupun usianya tua dua tahun berbanding saya, namun dia masih berada dalam tahun kedua Sarjana Muda Usuluddin di Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya (APIUM). Sebelum ini, dia telah pun bergraduasi dari peringkat diploma di Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS). Dia mengambil jurusan yang sama dengan seorang lagi sahabat kami yang mengikuti program ini, saudara Sollehin, cuma usia saya dan Sollehin adalah sama. Disebabkan itu, kami menganggap Adib sebagai 'ketua delegasi' yang mengepalai 20 orang pelajar dari Universiti Malaya (UM) ke program pertukaran pelajar di CNU ini. Halamak ~

"La, WiFi dorm ni pakai password je ke? Ingatkan ada username sekali macam kat UM tu," ujar saya kepada Adib setelah mendapat tahu bahawa WiFi bernama "U+village" yang digunakan di bangunan penginapan itu hanya menggunakan kata laluan sahaja tanpa memerlukan nama pengguna. Hanya WiFi utama kampus CNU bernama "JNU" yang memerlukan nombor identiti (ID) dan kata laluan bagi membolehkan para warga kampus mengakses Internet. Begitulah serba sedikit kisah saya dan WiFi pada hari pertama di CNU, zzz.


Selepas itu, saya mendapat tahu bahawa buddy yang membantu saya malam semalam, Bakhodirjon Komilov rupa-rupanya ialah seorang warganegara Uzbekistan. Oh, ternyata tekaan saya bahawa dia berasal dari Russia atau Ukraine adalah meleset sama sekali! Saya juga diberitahu oleh Adib bahawa Bakho (saya dan rakan-rakan memanggilnya sebagai Khai Bahar sahaja, haha) juga merupakan seorang Muslim. Alhamdulillah, akhirnya jumpa juga saya dengan pelajar Muslim di sini. "Kalau saya tahu dia Muslim, dah lama saya ucap salam kat dia," monolog saya di dalam hati. Bakho mengingatkan saya pada malam semalam bahawa pada jam 12.45 tengah hari nanti, semua pelajar pertukaran dikehendaki berkumpul di hadapan kedai serbaneka CU, tempat yang sama saya turun dari bas semalam. Tujuan kami diminta berkumpul adalah kerana kami perlu bergerak bersama-sama ke suatu tempat sebelum jam 1.00 petang kerana satu majlis santai yang dinamakan sebagai "Welcoming Party" akan dikendalikan oleh pihak CNU Office of International Affairs (OIA) bagi menyambut kehadiran kami selaku pelajar pertukaran antarabangsa ke sini.

Di CNU, mereka mempunyai perkhidmatan penyediaan makanan sebanyak tiga kali sehari di dewan makan kepada mahasiswa yang menginap di dormitori. Hebat!

Beberapa minit sebelum pukul 12.45 tengah hari, saya yang ketika itu telah pun berada di bawah sejak pukul 10.45 pagi tadi berhasrat ingin naik ke bilik sebentar bagi membawa turun bekalan sebotol air minuman. Sejak saya tiba di Bumi Hallyu ini, entah kenapa bibir saya mengering pula tak fasal-fasal. Mungkin bibir saya tidak bersedia dengan perubahan suhu dan iklim yang berbeza antara Malaysia dan Korea Selatan. Jadi, saya perlu sentiasa melembapkan bibir dengan kerap meminum air kosong. Namun begitu, setelah saya turun dan kembali semula ke tempat perkumpulan di hadapan dewan makan CNU, dengan tidak semena-mena, sahabat-sahabat lelaki saya yang duduk berkumpul sekali tadi - Adib, Sollehin, Farid, dan Yugendran - telah ghaib entah ke mana. Eh, ke mana pula mereka ini menghilang? Bukankah saya telah memberitahu mereka yang saya akan naik ke atas bilik sekejap sebelum turun semula? Ah, sudah!

Mungkin mereka ada berjalan ke mana-mana kawasan sekitar bangunan dormitori, fikir saya. Lalu, saya mengambil keputusan untuk duduk dahulu di situ sambil menunggu kemunculan mereka. Tunggu punya tunggu, tak juga muncul-muncul. Bayang-bayang pun tak nampak, batang hidung apatah lagi! "Mana korang pergi ni? Hilang macam tu je, dahlah tak bagitau," kalbu saya menjerit sebagai tanda kurang berpuas hati dengan tindakan mereka. Pertanyaan saya di dalam WhatsApp tidak berbalas. Ya, mereka tidak menerima mesej daripada saya disebabkan simbol tick langsung tidak berubah menjadi dua. Mudah kata, telefon mereka tidak bersambung dengan WiFi. Hendak menelefon mereka lagilah mustahil. Jam pula telah melepasi angka 1.15 petang. Disebabkan saya telah mati akal, maka saya membuat keputusan untuk kembali saja ke kamar. Sambil itu, saya meneliti gajet bagi menunggu respon kalau-kalau mereka ada membalas mesej saya, namun keputusannya adalah menghampakan.

Baru saja terdetik niat di dalam hati untuk qailulah usai menunaikan fardu Zuhur dan melayani gajet, kira-kira jam 2.30 petang, si Adib akhirnya hadir dan memunculkan diri di dalam bilikku. Melihat saja batang tubuhnya yang terpacak di hadapan pintu, saya lantas mengasaknya dengan pelbagai persoalan mengenai kehilangannya dan kawan-kawan yang lain secara tiba-tiba di hadapan dewan makan sebentar tadi. Adib segera memohon maaf lalu menceritakan hal yang sebenar. Katanya, sewaktu saya naik ke atas bilik sebentar tadi, buddy si Sollehin telah pun sampai lalu mengajak Sollehin dan rakan-rakan yang lain untuk bergerak ke Global & Research Hub (GRH), tempat di mana "Welcoming Party" bakal dilangsungkan.


Menurut cerita Adib, mereka sudah pun cuba memberitahu buddy Sollehin bahawa mereka sedang menunggu saya untuk bergerak bersama-sama, namun mungkin kerana buddy itu tidak memahami apa-apa yang cuba disampaikan, buddy itu langsung saja berjalan tanpa memberi respon yang sewajarnya terhadap kata-kata mereka. Saya yang mendengar kisahnya hanya mampu menggeleng-gelengkan kepala. Entahlah, hendak mengatakan siapa yang bersalah dalam hal ini pun saya tidak tahu. Tidak mengapalah, benda sudah terjadi.

Lalu, saya segera bersiap dan mengikut Adib untuk berjalan ke tempat yang dimaksudkan. Agak jauh juga bangunannya dari tempat kediaman jika berjalan kaki. Patutlah nampak Adib mengah semacam sewaktu berpatah balik dari sana untuk mencari saya di kamar sebentar tadi. Sesampai saja di sana, baru saya mendapat tahu bahawa rupa-rupanya "Welcoming Party" telah pun tamat. Hai, nampaknya saya sudah terlepas program rasmi yang pertama pada hari yang pertama lagi. Nasib badan...

"Welcoming Party" yang saya tidak sempat menghadirinya, haha.

Sebahagian aplikasi yang sangat berguna sepanjang menjalankan kehidupan seharian di sini.

'Khai Bahar' :P

Mamat Belanda yang sporting.

Saya tiada di dalam gambar T-T

Seterusnya, program kedua yang dijadualkan pada hari itu selepas "Welcoming Party" ialah "Tour CNU". Saya dan beberapa sahabat Malaysia serta sebahagian dari China dibawa oleh empat orang wakil pelajar CNU untuk berjalan di sekeliling kawasan kampus bagi mengenali setiap bangunan dan jabatan yang ada di CNU. Empat orang wakil pelajar itu kelihatannya seperti ahli majlis tertinggi Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) universiti berkenaan dengan diketuai oleh seorang lelaki yang mungkin Presiden MPP. Saya menulis "seperti" dan "mungkin" kerana saya hanya meneka-neka sahaja jawatan mereka. Sewaktu mereka memperkenalkan diri pun, saya tidak dapat menangkap sangat butir bicara mereka kerana gaya percakapan bahasa Inggeris mereka tidak berapa kena dengan selera pemahaman bahasa Inggeris saya, heh.

Tetapi, bukan semua pelajar antarabangsa dari Asia yang menyertai kumpulan 'tour' itu kerana ada yang mengikut buddy masing-masing bagi mengelilingi dan mengenali kawasan sekitar kampus. Saya pula sehingga ke saat itu masih lagi belum bersua muka dengan buddy saya. Entah ke mana dia pergi. Sebelum berjalan mengelilingi kawasan kampus, salah seorang ahli jawatankuasa (AJK) CNU OIA bernama Jin telah menelefon buddy saya bagi mendapatkan penjelasan mengenai ketidakhadirannya selepas saya mengadu hal tersebut kepadanya. Sudahlah e-mel pengenalan diri langsung tidak dihantar kepada saya, hari kejadian pun dia tidak muncul-muncul. Selepas menghubungi buddy saya, hyeong Jin memberitahu saya bahawa buddy itu sekarang berada di luar kota Gwangju dan mungkin akan kembali ke CNU malam nanti. Hyeong Jin juga memberi jaminan bahawa buddy saya akan menghantar e-melnya kepada saya pada malam itu juga. Ok, tidak mengapalah kalau begitu. Saya terus saja dengan sikap positif saya. Biasalah, saya ini optimis orangnya.

Sebaik saja tamat perjalanan mengelilingi kawasan kampus, saya pun mengikut Adib berserta buddy nunanya ke sebuah kedai kopi yang berada di GRH. Kami memilih untuk makan kuih mufin dan air Ade (ibarat air Slurpee di 7Eleven). Ada beberapa perkara yang sempat kami sembang bersama buddy Adib berkenaan bab kehalalan makanan dan sebagainya ketika menikmati minum petang di dalam kedai itu. Bagusnya mereka ini ialah mereka sangat memahami sensitiviti kami sebagai orang Islam khususnya dalam soal pemilihan makanan.

Tepat jam 5.00 petang, setelah selesai program sebelumnya, kami pun berkumpul semula di dalam sebuah bilik yang berada di bangunan GRH bagi menyertai slot terakhir pada hari itu, iaitu slot "Orientation". Sampai sekarang saya tidak faham kenapa hanya slot itu sahaja yang diberi nama "Orientation" dan bukan keseluruhan hari. Bukankah satu hari itu ialah hari orientasi? Mungkin nama hari itu ialah "Hari Selamat Datang" begitu. Ah, pedulikanlah!

Jadi, ketika slot "Orientation" khusus untuk pelajar Asia yang dikendalikan oleh koordinator program pertukaran pelajar Miss Byeol Jeon, kami telah diperingatkan oleh beliau melalui emel sebelum tiba ke Korea Selatan untuk membawa beberapa barang yang diperlukan seperti sekeping gambar bersaiz 3 x 4 cm untuk kad identiti (ID) pelajar, sekeping gambar berlatar belakang putih bersaiz pasport untuk kad alien, dan wang tunai sebanyak 30,000 won untuk pembayaran kad alien. Tentu kalian tertanya-tanya, apa sebenarnya kad alien itu? Apa perbezaan antara kad alien dan kad ID? Haaa, secara mudahnya, kad alien ini ibarat 'pas kebenaran' untuk seseorang itu tinggal di Korea Selatan. Kalau bagi rakyat Korea biasa, kad alien ini semacam kad pengenalan merekalah. Kad ID pelajar pula ialah seperti kad matrik yang perlu dimiliki oleh setiap mahasiswa universiti. Ok, sudah jelas, bukan?

Seramai 20 orang pelajar Universiti Malaya bergambar bersama bagi mengabadikan kenangan menyambut Hari Kemerdekaan Malaya ke-59 di CNU. Sebenarnya ini kali pertama kami bergambar sekali. Hari sebelumnya, kami tidak sempat berbuat demikian kerana keadaan yang tidak mengizinkan. Saya pun belum mengenali semua orang lagi pada masa ini.

Merdeka! Merdeka! Merdeka!


Selesai mengakhiri orientasi, kami pun pergi ke dewan makan CNU bagi menikmati hidangan malam. Namun bagi kami pelajar Muslim, kami tidak boleh menikmati hidangan yang disediakan disebabkan bercampur dengan makanan-makanan yang tidak halal. Jadi, bagaimana kami ingin meneruskan kelangsungan hidup di situ jika kami langsung tidak boleh mengambil hidangan yang disediakan oleh mereka?

Alhamdulillah, syukur kepada Ilahi kerana pihak CNU telah mengeluarkan notis bahawa para pelajar yang menginap di dormitori boleh memohon semula pembayaran yuran makanan daripada dewan makan bagi sesiapa yang berminat. Jadi, kami pun sepakat untuk memohon kembali yuran tersebut dan menggunakan wang itu bagi mendapatkan makanan yang halal sama ada di kedai atau di restoran luar. Namun, kami perlu menunggu sehingga kami membuka akaun bank di Korea terlebih dahulu, baru kami bisa berbuat demikian. Haiyo ~


Malam itu menjadi saksi bahawa kami hanya mampu menikmati semangkuk nasi putih Korea yang siap dimasak dan dibungkus yang dibeli daripada kedai CU bersama lauk ringkas yang kami bawa dari tanah air seperti serunding, sambal bilis, dan lain-lain. Saat itu, baru kami mengetahui betapa bersyukurnya hidup di Malaysia dengan nikmat limpahan kenikmatan dan kemewahan rezeki yang pelbagai. Baru sehari berlalu, namun perasaan rindu akan masakan tanah air sudah berputik di dalam diri.

Saya pula sejak petang tadi menunggu, bilalah buddy saya hendak menghantar e-mel pengenalan diri kepada saya. Akhirnya, saya membuat keputusan untuk menghantar e-mel kepadanya terlebih dahulu dengan berpandukan jadual senarai nama buddy berserta e-mel mereka. Namun begitu, sebaik saja saya selesai menghantar e-mel, muncul pula balasan daripada sistem yang mengatakan bahawa e-mel tersebut gagal dihantar. Salah alamat e-melkah? Saya cuba menghantar lagi untuk kali kedua dan ketiga, namun gagal jua.

Tidak berapa berkenan dengan perkara tersebut, saya lantas mengadu kepada Miss Byeol Jeon berkenaal hal tersebut. Tunggulah sehingga beliau membalas e-mel saya pada keesokan hari.

Ya, hari-hari seterusnya pasti akan lebih menarik untuk dihayati kisahnya sepanjang kembara ilmu saya di sini. Kita berhenti dahulu setakat ini...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SILA TINGGALKAN ULASAN ANDA